|
עמוד:90
קדושתה של ירושלים כנגרות יחסם של הנוצרים הראשונים לירושלים היה שלילי , מכיון שישוע עבר בה מסלול של סבל וייסורים , ונצלב בה . בברית החדשה מגנה ישוע את אנשי ירושלים על יחסם האכזרי לנביאים שנשלחו אליהם : " ירושלים ירושלים ההךגת את הנביאים והסלןלת את השלוחים אליה " [ ... ] ( הבשורה על פי מתי » נ ( 37 בהמשך דבריו מנבא ישוע שירושלים תחרב : " ויצא ישו / ן מן המקדש ללכת לדרכו ויגשי תלמידיו להךאותו את בניני המקדש : jw > \ 1 r ויאמר אליהם הראיתם את כל אלה אמן אמר אני לכם לא תשאר פה אבן על אבן אשר לא תת 3 רק " : ( הבשורה על פי מתי כד , ( 2-1 את חורבן בית המקדש והרס ירושלים , שהתרחשו שנים לא רבות לאחר צליבת ישוע , פירשו הנוצרים הראשונים כעונש שקיבלו היהודים על סירובם להכיר ביש וע כמשיח . במאות שלאחר מכן השתנה יחסם של נוצרים רבים לעיר . נוצרה שאיפה להעמיק את האמונה הנוצרית באמצעות ביקורים באתרים שבהם , על פי הברית החדשה , התרחשו אירועים בחייו של יש וע . ברבים מהאתרים נבנו כנסיות ומנזרים . האמונה שישוע קם לתחיה בעיר הגבירה את הרצון לשוות לה אופי נוצרי . במאה ה , 4- לאחר ההתנצרות של האימפריה הרומית , באה הלנה , אמו של הקיסר קונסטנטינוס , לירושלים , ועל פי המסורת מצאה את מקום קברו של ישוע ואף את הצלב שעליו הוצא להורג . על מקום הקבר נבנתה כנסייה , אשר חרבה במהלך השנים ונבנתה שוב במאה ה . 20- לכנסייה רחבת כניסה ובה אבן המכונה "אבן המשיחה" - האבן שעליה הונחה גופתו של ישוע ונמשחה בשמן לפני קבורתו . בתוך הכנסייה נמצאות , כאמור , התחנות האחרונות בדרך הייסורים , וביניהן מקום הצליבה . קברו של ישוע נמצא בתוך אולם עגול , המכונה "הרוטונךה . " לרוטונדה כיפה הניצבת על 18 עמודים , ומסביבה קפלות . מעל מקום הקבר תלויות מנורות הדולקות יום ולילה . מול הרוטונדה נמצא אולם מלבני הנקרא "קתוליקון" ( בלטינית - כלל אנושי , ( ובמרכזו נמצא מבנה אכן המסמל את טבור העולם . בכנסייה קפלות נוספות , המוקדשות לדמויות או לאירועים הקשורים לישוע . אחת מהן היא קפלת אדם הראשון , שעל פי האמונה , כאמור , נקבר במקום הצליבה . הכנסייה היא מהמקומות המקודשים כיותר לכל הנוצרים , אך כין הזרמים השונים של הנצרות קיימות מחלוקות על זכות הפולחן בחלקיה השונים . כדי להמעיט בחיכוכים , נקבעה חלוקה המגדירה את זכות הבעלות שיש לכל זרם בשטחי הכנסייה . לדוגמה , במקום הצליבה בנויים שני חדרים , שאחד מהם שייך לזרם הקתולי והשני לזרם היווני-אורתודוקסי . הקתוליקון משמש את האורתודוקסים לתפילה והם אף בנו בו איקונוסטאזיס , ואילו חררי תפילה אחרים מוחזקים בירי הזרם הקתולי
|
|