|
עמוד:72
חודש הרמדאן כירושלים ' מדי יום מימי חודש הרמדאן , מעט לפני עלות השחר , נשמעים ברחובות הרובע המוסלמי בעיר העתיקה בירושלים קולות תופים המלווים בקריאות של חבורת "המעוררים" ( ובערבית : מסרורון . ( הם קוראים.- "י _ א נאא'ם , וחד אלךאא'ם" " ) הו הישן , יחד את הנצחי , (" "יא נאא'ם , וחד אללה" " ) הו הישן , אמור כי אללה הוא האחד והיחיד . (" כך הם משכימים בקריאות ובמזמורים את המאמינים לארוחה המפסקת שלפני תחילת הצום . באותה שעה נשמעים בבתים השונים צלצולי שעונים מעוררים או צלצולי טלפונים . מיד אחר כך עולים ונשמעים קולות הקוראים לתפילה , המכריזים "אללה אכבר , אלצלאת ח'יר מן אלנום" " ) גדול הוא האלוהים , והתפילה טובה מן השינה . (" הצמים משתדלים לאכול לפני תחילת הצום והתפילה , וזאת כדי שלא להתחיל את הצום בבטן ריקה . הארוחה הנאכלת לפנות בוקר בשעה מוקדמת כל כך נקראת "סחור , " והיא מאפשרת למאמינים להחזיק מעמד במשך שעות היום . המשפחות מתכנסות סביב שולחנות האוכל או המגשים . הארוחה צנועה : גבינה צהובה ונקניק , פיתות ומעט סלטים . אורז ובשר אוכלים בדרך כלל בערב , בסעודה שלאחר הצום . מיד אחרי הארוחה ממהרים אל התפילה . בירושלים האנשים יוצאים אט אט מבתיהם בדרך למסגד אלאקצא שבאלרוךם אלשךיף ( כלומר , המתחם הקדוש . ( גם אנשים שאינם נוהגים להתפלל במשך השנה , מקפידים לקיים את תפילת הרמדאן - החודש שבו ניתן הקךאן לעדת המאמינים . אפילו מי שקשה לו להגיע למתחם אלרוךם אלשךיף , מנסה להגיע לפחות פעם אחת במהלך חודש הרמדאן ולהתפלל במסגד אלאקצא . הקוראים לתפילה קוראים בקול : "אללה אכנו , אללה אכבר" - ויום של צום , היטהרות ותפילה , מתחיל . בחודש הצום מתנהלים בירושלים חיי השוק והמסחר כרגיל . הסוחרים נוהגים בנדיבות כלפי הנזקקים הפונים אליהם לקבלת סיוע , שכן מצוות הצדקה , שהיא מצווה גדולה כל ימות השנה , גדולה פי כמה בחודש הרמדאן . ברחובות לא נראים אנשים מעשנים , שכן חל איסור על עישון בחודש הרמדאן . הקריאה לתפילת הערב מסמנת את סיום הצום . כחצי שעה לפני השקיעה נסגרות החנויות . מוכרי דברי המאפה המתוקים מורידים את המחירים בהדרגה . בבית הקברות המוסלמי שבירושלים מצוי תותח שבאמצעותו בישרו בעבר על סיום הצום בירי פגז בכל יום מימי הרמדאן . התותח הירדני החלוד ניצב עד היום על גבעה בבית הקברות המוסלמי , אך כיום כבר לא משתמשים בו . בשעה היעודה עומד על גבעה זאת מבשר סיום הצום , ומצית רימון הלם . הרימון נזרק לגובה רב ומתפוצץ ברעש גדול . לאחר כמה שניות נשמעת מעשרות המסגדים שבעיר הקריאה לתפילה . מהרובע המוסלמי ומאלחךם אלשךיף , משיח ' ג ' ךאח ומואדי ג'וז , מסילואן , מאבותור ומךאס אל עמוד , נשמעים ברמקולים קולות המכריזים על סיום הצום ועל תפילת הערב : "אללה אכבר , אללה אכבר , חי עלא אלצלאה" " ) גדול הוא האל , בואו לתפילה . (" עם סיום הצום מתחילה הסעודה במתחם אלחרם אלשריף . בבית התפילה המךואני ( המכונה גם " אורוות שלמה , (" המצוי במפלס שמתחת לחצר מסגד אלאקצא , מוגשים אורז ובשר , תרומתם של בעלי יכולת כלכלית . כאן אוכלים יחדיו עניים ועשירים , חולים ובריאים , נשואים ורווקים , משכילים ובורים . אחר כך נערכת תפילת הרשות הלילית , הנקראת צלאת אלתךאויח . זוהי תפילה מיוחדת ללילות הרמדאן . 1 פי כתבתו של הלל כהן " , ירושלים של רמדאן , " שהופיעה במגזין מסע אחו , גיליון מס' , 78 מארס . 1998
|
|