עמוד:33

ליד ארון הקודש . ( תיאור של פנים בית הכנסת - ראו בפרק הבא ( . שבעה מן המתפללים עולים לתורה , כלומר נקראים לעלות על הבימה , לומר ברכה המקדימה את הקריאה ולקרוא חלק מפרשת השבוע . בקהילות מסוימות כל אחד מן העולים לתורה קורא בעצמו חלק מהפרשה . בקהילות אחרות העולה לתורה נושא את הברכה בלבד , ואת הפרשה קורא אדם המיטיב לקרוא , המכונה "בעל קריאה . " המנהג למנות בעל קריאה כשליחם של העולים לתורה נבע מהרצון שלא לבייש את העולים לתורה אשר אינם מסוגלים לקרוא כראוי . ההתכנסות לתפילה ולקריאה בתורה ביום השבת כוללת גם שמיעת דרשה . את הדרשה נושא בדרך כלל הרב של הקהילה , אך לעתים נושא אותה חבר אחר בקהילה . נשיאת הדרשה - ה"ךךשנות" - התפתחה בתקופת בית המקדש השני , ב500- השנים שלפני הספירה , מתוך הנוהג לקרוא בתורה בעברית ולהסביר אותה בארמית וביוונית , שהיו שפות הדיבור של העם באותה תקופה . מאז הלכה ופשטה הדרשנות והיא בוצעה בבתי הכנסת בכל מקום שבו קראו בתורה בשבתות ובחגים . הדרשנים , אשר ביקשו לחזק את האמונה ואת שמירת המצוות , קישרו את דבריהם לפרשה מן התורה שנקראה באותו שבוע , וכן לחלקים אחרים מן התנ '' ך - לספרי הנבואה ולמגילות . לאחר חורבן בית המקדש גדל תפקידה של הדרשה . החכמים עודדו את בני העם בדרשותיהם והדריכו אותם כיצד לנהוג . הדרשה עסקה בפירוש פסוקי התורה שנכללו בפרשת השבוע , והדרשן קישר את משמעותה לאירועים שהתרחשו באותו הזמן , לבעיות שהתעוררו בקהילה , לחג ההולך וקרב , או לדברי מוסר והגות המתאימים לכל זמן . באמצעות הדרשות התוודע הציבור היהודי הרחב לספרות הדתית , שמע דברי עידוד בתקופות קשות , וכן למד להוקיר מעשים מוסריים ולגנות תופעות חברתיות שליליות . השבת יוצאת , כלומר מסתיימת , כשהחשכה יורדת ואפשר להבחין בשלושה כוכבים בשמים . בשעה זאת נערך טקס ההבדלה , החותם את היום הקדוש ומסמן את החזרה לימי החול . טקס ההבדלה כולל שתיית יין , הרחת בשמים והדלקת אש . לפני שתיית היין אומרים ברכת הודיה לאל על שברא את הענב , פרי הגפן , שממנו מייצרים את היין . לפני הרחת הבשמים אומרים ברכת הודיה לאל על שנתן לאדם את חוש הריח . ולפני הדלקת האש , בדרך כלל בנר ובו כמה פתילים , נאמרת ברכת הודיה לאל על שברא את האש . אחד ההסברים להרחת הבשמים ולברכה עליהם הוא שריחם הטוב מנחם את האדם על הצער שנפרדה מן "הנשמה היתרה" המתווספת לו בשבת , כלומר , פרדה מן הדרגה הרוחנית שאליה השבת מעלה את האדם . יש הנוהגים לסעוד אחר כך סעודה הנקראת "מלחה מלכה , " ששמה רומז לליווי השבת , מלכת ימי השבוע , בצאתה . מגדל 1 בשמים - כלים להרחת בשמים בסקס ההבדלה . הכלים העשויים כסף , הם מן המאה ה18-19- באירופה

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר