|
עמוד:20
ספר התפילות מכיל גם בקשות מהאל למלא את צורכי הכנסייה ולסייע לעניים , לחולים ולנזקקים אחרים . לצד הנוסח הקבוע של התפילה , יש מקום גם לביטוי קזפונטני , אישי או קיבוצי : כל מתפלל יכול להוסיף בקשות בעלות תוכן אישי , ולעתים כל ציבור המתפללים מוסיף במקום מסוים בקשה לסיוע בעקבות צרה או מצוקה . שתי התפילות המרכזיות של היום , זו של הערב וזו של הבוקר , כוללות , בין השאר , את תפילת האדון , שנקראת גם תפילת "אבינו שבשמים " ומקורה בברית החדשה : [ ... ]" אבינו שבשמים , יתלןדש שמן ,: תבוא מלכותן ,: יעשה רצונן : כבשמים כן בארץ . את לחם הקנו תן לנו היום , וסלח לנו על חטאינו כפי שסולחים גם אנחנו לחוטאים לנו . ואל תביאנו לידי נסיון , כי אם חלצנו מן הרע " . ( הבשורה על פי מתי ו , פסוקים ( 13-9 מזמורי התהילים כתפילה הנתרית ב"ליטורגיה של השעות" נכללים פרקי תהילים רבים , ובמנזרים רבים הונהגה קריאתם של 150 המזמורים של ספר תהילים בכל שבוע . השימוש הרב במזמורי התהילים בתפילה נובע מתוכנם - כולם פונים אל האל בבקשה , בהודיה ובתשבחות . כן נתפסים רבים מן המזמורים כמבטאים אירועים מחיי ישוע , ובמזמורים מסוימים הוא עצמו נחשב לדובר . דוגמה אחת לכך היא מזמור כב , הנתפס כתיאור סבלו של ישוע במהלך הצליבה : " כמים נשפכתי והתפרדו כל עצמותי היה לבי כדונג נמס בתוך מ עי ; יבש כחרש כחי ולשוני מךבק מלקוחי ולעפר-מות תשפתני : כי סבבוני כלבים עדת מרעים הקיפוני כארי ידי ולגלי " : ( תהילים כב ( 17-15 , כדי להסביר למתפלל את הקשר בין מזמורי התהילים לבין חיי ישוע , לצד המזמורים מופיעים פסוקים מן הבשורות שבברית החדשה , אשר עוסקים באירועים מחייו . הכנסייה מעדיפה שמזמורי התהילים יילןראו תוך שימוש בניגון מתאים , אך אפשר לקרוא אותם גם ללא לחן . לעתים המזמורים נקראים על ידי כל ציבור המתפללים , ולעתים הם נקראים על ידי מוביל התפילה , והקהל או המקהלה מצטרפים אליו מדי פעם או חוזרים אחריו . לצד אמירת דברי תפילה ושירה , הכנסייה מדגישה את כוחה של הדממה במהלך התפילה - דממה המאפשרת למתפלל להרהר ופותחת את הלב לקבל את רוח הקודש . לפיכך במקומות שונים בתפילה נכללים גם רגעי דממה . תפילת האדון בכנסיית 9 טר נו 0 ' טר , על הר הזיתים בירושלים . נוסח התפילה מופיע על קירות פרוזדור הכנםייה בשפות רבות
|
|