עמוד:9

6 זמן קסםקסם וחברים | דיוק אישי של תחושת הפרח וסימון, כהזדמנות לשיח סובלני – סימון רפלקטיבי על רצף החל ב"הפרח מרוצה כי הוא לא אוהב את הפרחים – המאפשר עמדות שונות בעוצמות שונות האחרים" וכלה ב"הפרח עצוב כי הפרחים האחרים לא אוהבים אותו" . עם המורה סימנתם איך הפרח בשיר מרגיש . מדוע לדעתכם הוא מרגיש כך ? – בואו נדבר • לאחר ייצוג רגשותיו של הפרח על הרצף שבין אושר לעצב, מזמינים את – לב העניין • היו מחוץ לקבוצת הילדים ? קרה להם שהאם : להרהר בתגובות שלהם עצמםתלמידיםה של הפרח ) . גם כאן קומובמהיו ? ( או איך היו מרגישים אילו במצב כזהאיך הרגישו להאזנה הוגנת לדעות ולעמדות – התלמידיםמצדהמורה והן מצדהן – דרושה סובלנות שונות, וכמובן ערנות של המורה לתכנים העלולים להעיד על מצוקות רגשיות ואחרות בקרב המשוחחים . כדאי לפתוח בהאזנה ו,השיח על "איך הרגשתם" מוביל בטבעיות לשאלה "מה עשיתם ? " לתגובות אפשריות למצבים רגשיים מעיקים או מאתגרים, ולהרחיב על בחירה בתגובה אחרת המונעת רגשות שליליים . על מה עוד אפשר לדבר ? איך אפשר לעזור לחבר שמרגיש לבד בכיתה ? מה אנחנו יכולים לעשות כדי לעזור לו ? אפשר לחשוב ביחד על למשל : כיסא מיוחד בכיתה שיושבים עליו כשמחפשים חבר, פתרונות למי שמרגיש לבד . משחק ולהציע לחברים, דברים שאפשר להגיד ממנהאפשר לקחתשפינת משחקים . ומהוכד דים מתבוננים באיור המדמה את סביבת השיר, הם גוזרים מילתלאחר שה – בידיים שלי • יש שיבחרו בחירתם . לפי,מסגרת ומדביקים אותם בתוכהלתחת שמאת האיורים להשאיר את הפרח במקומו על החלון, ויש שיבחרו למקֵׁם אותו בין חבריו, בגינה . כדאי ועל הסיבות להן . קיבלועל ההחלטות שלמידים תעם הלהציג את העבודות ולשוחח מרים ילן-שטקליס / דני גיבור רקע ספרותי ומתמקד בתיאור יחסיו של ,וידויי"-המכונה "השירי הליריז'אנר -משתייך לתתדני גיבורהשיר יצגיו המרכזיים של יהייתה בין משטקליס-הדובר עם המציאות האנושית סביבו . מרים ילן זה . "בניגוד לשיר הלירי הקלאסי, שבו אין סיפור מעשה, הרי יסודו של השירז'אנר -תת וידויי לילדים הוא סיפור או סיטואציה מן העבר הקרוב, והם שהולידו את הרגשות או -הלירי המתחים הפנימיים העולים מן השיר . הילד הדובר תולה את רגשותיו במאורע ש'גרם' להם, וידויי-יכולתו להפריד בין האירוע לבין התגובה הרגשית עליו" ( מתוך הז'אנר הלירימתוך אי ) . 1991תשנ"א 5, – 4גיליון באמת ! שטקליס, מאת לאה חובב, בתוך-בשירי הילדים של מרים ילן בה של נורית, אך נדחה באופן פוגעני ומכאיב . י הילד דני עושה כל מאמץ לזכות בתשומת ל – רואה את קרן השמש שתזרח ביום שאחרי העצב . ולא זו בלבדבהיותו ילד, הוא אינו 9 קסם וחברים | זמן קסם

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר