עמוד:6

3 זמן קסםקסם וחברים | 2 פנים, הנותנת לספר כולו את אופיו ואת כוח המשיכה שלו" . -ויזואלית ריגושית רבת המאייר יזהר כהן מצביע על רבדים שמאייר טוב מוסיף לטקסט הספרותי : "לדעתי מאייר טוב הוא דו ולא משקף אותו כמו ראי, שטווה ימאייר שיכול לשיר בקנון עם הטקסט, שמוצא את מקומו לצ במפורש על חוטים בין השורות ומעשיר את חוויות הקריאה כאשר הוא חושף פרטים שלא נאמרו ידי הכותב, דברים שיכולים לפתוח לקורא עוד חלון להבנה של הטקסט . מאייר ואיור באים 3 . "מהשורש 'אור', ותפקידם להאיר, לשפוך אור על הטקסט, לשמר דיאלוג בין האיור לטקסט כאמור, בחוברת זו השתדלנו לקרב את התלמידים לחוויות הקריאה בספרות ילדים, ולכן כל ,רוגזהטקסטים הספרותיים מאוירים . חלק מהאיורים נלקחו מהספרים המקוריים ( למשל : "פרח נתתי לנורית"לספר את כולם צייר דוד פולונסקי – . . . רוח רוח,מיכאל שטקליס ) . -מאת מרים ילן החוברת בגרסה הדיגיטלית , אך היא גם ספר לימוד בסביבה בההיא חוברת אישית שהתלמידים כותביםזמן קסם מרבית התלמידים הסביבה הדיגיטלית היא סביבה טבעית, עבורהדיגיטלית "כותר ספרי לימוד" . מחשבים אישיים . לשימוש בספר הדיגיטלי יש ב טלפונים ניידים וב רוויה שכן הם נולדו למציאות או במחשב ומקרן . נציין כמה מהם : אחדים בכיתה המצוידת בלוח חכםיתרונות דידקטיים הקרנת עמודים מתוך החוברת על גבי מסך גדול מסייעת למקד את ההקשבה של התלמידים לקריאה בקול של המורה, מקלה על השיחה כשהטקסט והאיור שלו "עומדים" מול העיניים ומקלה על התיווך של המורה הנחוץ לצורך ביצוע פעילויות . הקרנת טקסטים מאפשרת למורה כלי המרקר ) מילים וביטויים שרוצים להתעכב עליהם מסיבות ולתלמידים לסמן בהם ( בעזרת חריזה ועוד . – שונות שהקריאה תלמידים . האזנה לטקסטים אלה מקלה על המקצועיתכל הטקסטים מלווים בקריינות שלהם עדיין איננה ברמת הנאה, ומפגישה את התלמידים עם קורא שלעיתים הפרשנות שלו שונה . הפעילויות בחוברת מאורגנות בסדר קבוע ומסומנות בסמלילים המשקפים את נושאיהן, זמן קסםהפעילויות בחוברת , התלמידיםפעילויות הראשונותהתנסות באחרללנוחות התלמידים . – את אופיין ואת מטרותיהן לופע ל . כך הם יוכלוכל פעילותמטרתה שלאתו כל סמלילשללמדו לזהות את משמעותוי החל : הבנהשונות של מכוונות לרמות פעילויות בנינוחות ובתחושה של בהירות ושליטה . ה רמת ההערכה והפרשנות . חלקעד למשמעות הסמויה או הנלווית, ודרך ההגלויה, משמעותב למליאה . ותקטנותקבוצמ – מגווניםפורומים עבודה במומלצות למהפעילויות בתהליךנמצאיםמותאמות לתלמידי כיתה א שאינם קוראים או שזמן קסםהפעילויות בחוברת תוך שמירה על ההנאה והחוויה הספרותית . ,של רכישת הקריאה 2 מסרים ערכיים . גונן, רות ( תור ) : מתוךוטד"ר תור גונן היא מומחית בנושא האיור בספרות הילדים . הציט . 1984 – 8491ילדים ישראליים מאוירים לגיל הרך בשניםבספרי 3 . 1 . 7 . 0102הארץ, עיתוןעל ענפי השירה . אנדרמן, נירית : תוךהריאיון עם המאייר יזהר כהן מ 6 קסם וחברים | זמן קסם

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר