עמוד:67

35353535 35 : עמוד בחוב רת נקבה / ה שותקת בתופעת זכר הקניה – קָםהמיליםכתבו על הלוח את מה : ושאלו,קראו יחד . קָמָה ? ההבדלים בין המילים קמָה, ) זכר ( קם : ההבדלים השתנתה ) ם ( סופיתמ ; ) נקבה ( שאין, הונוספה האות, רגילהל-מ שותקתהלפעמים . הוגים אותה : נקבהלזכריכולה לשנות מ . קמה ← קם עם תלמידים המ סוגלים, בשלב זה לכך כדאי להשתמש בתבניות המופיעות מתחת למילים קָם וקָמָה ולנסות לשבץ לתוכן צלילים בתבניתו-רש : לדוגמה . שונים שָרָה – ובתבנית נקבה, שָר – זכר תוך כדי חקר השינוי . וכ ך הלאה במילים שנוצרו התלמידים יסיקו שותק ת יכולה לשנותהשלפעמים ← קם ( בפועל : לנקבהזכרמ ,שְכנָה ← שכן ( בשם עצם, ) קמה ) . תלמי דָה ← תלמיד ברק קם תמר קמה : קריאה . קראו את המשפטים הקצרים בניית מילים,כתבו את המילים בקשו מהתלמידים לכתוב את . שנוצרו מצירוף הצליליםהמילים ? קם או קמה התלמידים יכולים לקרוא חלק מן ) . קמה / קם ( ההו ראה לאחר הכתיבה עודדו את התלמידים לקרוא את מה שכתבו : למשל . תוך התייחסות לדמויות ,אימא קמה . ברק קם,תמר קמה . 'וכו, סבא קם הצעות לתרגול ולמשחק אפשר לצייר על הלוח את תבניות : נקבה – מתרגלים תבנית זכר• המילים שהכרנו בתרגול ולהציע לתלמידים להוסיף בעל-פה עוד . לפעלים אפשר לחבר משפטים . פעלים מתאימים תלמי דים המסוגלים לכך יכתבו את המילים על גבי לוח מחיק או , שָמָה – שָם, רָצָה – רָץ : פעלים אפש ריים נוספים . במחברת ,ישבָה – ישב : אפשר להרחיב וללמד גם את . נָחָה – נָח, בָּאָה – בָּא . שמרָה – שמר, זכרָה – זכר ? מי רצה ? מי רץ : בכל פעם יש להדגיש את עושה הפעולה לתלמידים המסוגלים לכך אפשר להציע שיכינו כרטיסיות למשחק• . פעלים בזכר ובנקבהשעליהן יכתבו, "גלגל הקסם"או" דגיםדגים" . כ ך יתרגלו כתיבה ויעסקו בפעילות מאתגרת ומעניינת 67 קסם וחברים | ראשית קריאה וכתיבה 2

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר