עמוד:26

23 הכרת האותיותקסם וחברים | . בתהליך זה קוראכותב הטקסט מבקש להעביר מסר ל : קריאה היא מערכת של תקשורת משתתפים מוען ונמען, וביניהם עובר טקסט הכתוב בסימנים גרפיים מוסכמים . הטקסט העברי . בתהליך ) פונמות ( מייצגים צלילים בשפה הדבורה ) גרפמות ( סימני הכתב , שבו"בבכתב אנכתב הכותבים ממירים צלילים של מילים דבורות לסימנים גרפיים, שהם האותיות ,העברת המסר ממיר את הסימנים הגרפיים ואהמבצע תהליך הפוך : הקוראוסימני הניקוד של השפה הכתובה . ומפיק מהם משמעות . ,שפה הדבורהשל הלצלילים חזרה תלמידים המצוידים במודעות פונולוגית גבוהה ובידע אותיות מתחילים את הדרך אל הקריאה את השפה הדבורה בסימנים אפשר לייצג מנקודת זינוק טובה יותר מאחרים . הם מבינים ש מבינים את הקשר בין סדר הצלילים במילים ",אות"ו"מילה"גרפיים מוסכמים, יודעים מהן לשורשים ולמשפחות ערנותסדר האותיות באותן מילים כשהן כתובות ומפתחים ביןמדוברות ל דרכם אל הקריאה קלה וקצרה יותר . ,מילים, למשקלים ולבניינים . בזכות הבסיס היציב הזה בחוברת ? מה מציעה לתלמידים פעילויות לפיתוח המודעות הכרת האותיות – החוברת קסם וחברים הסימנים הגרפיים . – הפונולוגית והאבחנה השמיעתית, ולרכישת ידע בסיסי על האותיות גם פעילויות לטיפוח הגרפומוטוריקה והתפיסה החזותית, החשיבה והשיח כוללתחוברת ה הדבור . מטרות 3 בשם, ( ב"האאותיותהכרת . 1 בכתיבתן . והתנסות ) ובצלילבצורה הבחנהבמילים,הצלילייםלמרכיביםהרגישותהגברת – הפונולוגיתהמודעותפיתוח . 2 במילים,וסוגריםפותחיםצליליםהפרדתבמילה,הצליליםובמספרהצלילייםבמרכיבים ויצירת הקשר בין כל אות לצליל שלה, זיהוי צלילי שם האות לצורתה ביןהקשר חיזוק אותיות במילים וזיהוי מקומן של אותיות במילים . חינוךממסגרותשבאיםלתלמידיםומשותפתאחידהאורייניתמושגיתסביבהיצירת . 3 חרוז,צליל,מילה,אות, – הכתובההשפהרכישתבתהליך יחדומתחיליםמגוונות . דומהוכסוגר צלילפותח,צליל קרובים, עיצוריםביןהדקיםולהבדליםמיליםשלצלילייםלמאפייניםערנותפיתוח . 4 . ) ב - פז, – ג, צ – כ / ק ד, – ת / ט ( למשל : קוליים- קוליים ולא של וחזותיתאבחנהשלבמיומנויותוהתנסותלשונית-מטאחשיבהטיפוח . 5 מוטוריקה . -גרפו קרש קפיצה לגישור בין המלה הדבורה לכתובה, כנראה בשל העובדה כים"שמות האותיות העבריות ה . 3 , / תd מציינת / "האות דל [ השמות שומרים על העיקרון האקרופוני . שם האות מתחיל בצליל שהאות נוהגת לייצג קל להסביר לילד כיצד לכתוב מילה שהוא מבקש לכתוב, או להסביר לו . . . ] [ וכך הלאה ] / דl מייצגת / "האות למ ילדים עם ידע כזה יכולים להתחיל לפענח את [ . . . ] היכן כתובה מילה בטקסט, אם הוא יודע שמות אותיות . פרופ' איריס לוין, אוניברסיטת ( " . 'הצופן של הכתב ויש להם סיכוי מוגבר להצליח ברכישת קרוא וכתוב בכיתה א ) . אתר הסתדרות המורים,תל אביב, "לכל אות יש שם" 26 קסם וחברים | הכרת האותיות

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר