|
|
עמוד:16
14 מבוא קסם וחברים | תלמידיםבאיורים ובטקסטים ולומדים מושגים חדשים . השיחות חושפות את ידיעותיהם של ה ומאפשרות למורים להתאים את התוכנית למטען הידע הקיים ולקשר בינו לבין נושאים ומושגים חדשים . בין יתר המטרות של פעילויות השיח הדבור, קידום השיח הוא מטרה בפני עצמה . פעילויות שמירה על התור בדיבור, הבעת השיח הדבור מזמנות התייחסות לכשירויות הנדרשות : הקשבה, סובלנות למגוון תכנים ודעות ושמירה על תרבות , התכוונות למבעים הדדיים,תגובה עניינית כישורי שיח דבור מצריכים מידה של מודעות עצמית ובין-אישית, וכן התבוננות בשיח הן . השיח מנקודת המבט של התכוננות לקראתו והן באופן רפלקטיבי . בתוכנית הלימודים ) כפי שמופיעות ב ( – כדי להשיג את עיקרי המטרות בנושא זה לכיתות א התנסות באמצעותתלמידיםמומלץ להעלות את השיח הדבור ואת מוסכמותיו למודעותם של ה ולהפוך את השיחה בכיתה שיעורים,פעילה ורציפה . כדאי לנצל הזדמנויות שונות במהלך ה לפעילות למידה יום-יומית . להפנות את תשומת ליבם לרלוונטיות של תגובתם רצוי,מגיבים לדברי אחריםתלמידיםכשה את מומלץ להנחותלנושא המדובר : "האם מה שאתם מספרים קשור למה שדנה סיפרה ? " מבנים כגון : "לי קרה מקרה דומה / שונה . . . " ; "כשדבר כזה קרה לי בתלמידים להשתמשה . התגובה פותחת בהתייחסות אל מה דומההרגשתי / עשיתי . . . " ; "אני הייתי עושה משהו אחר . . . " וכ . יםונמשכת במבע אישי של הדובר,שנאמר קודם ם מביעים עמדה אישית על נושא או על סוגיה שהועלתה לדיון, כדאי להנחותם תלמידיכשה לשימוש במבנים כגון : "אני מסכים / לא מסכים עם נעמה כי . . . " או "הדעה שלי אחרת . אני חושבת . הנמקהלאחר מכןו,תחילה קביעת עמדה : . מבנים כגון אלה מארגנים את החשיבהדומהש . . . " וכ מונעים דיבור אסוציאטיבי . הם גם תורמים למיקוד השיח ו : להנחותם לספר על פי רצף האירועיםרצוימספרים על חוויה אישית או על אירוע, תלמידיםכשה לפתוח במה שהיה בהתחלה, להיצמד לסדר ההתרחשויות ולסיים בתיאור המצב בסוף . כדאי ותוקל יותר למאזינים להבין אאשר הסיפור מסודר,להסביר להם שכמומלץההתרחשות . לשם כך אפשרהאירוע ובסופו . חוו במהלךלהנחות אותם להפריד בין העובדות לבין הרגשות ש "בהתחלה . . . אחר כך . . . ואז . . . בסוף . . . " . : כגון,מבנה מארגןציע שימוש בלה רצוי להפנות ,לצד אלה . ניםבְלדגמים המוּהאישייםכמובן, לא תמיד אפשר לכבול את המבעים לאפשרות הלגיטימית לגמישות המבעים, על פי הנסיבות . תלמידיםאת תשומת הלב של ה תוכן אחר, באם ביןסיפור אישי ומדובר באם ביןשואלים שאלות על מידע ששמעו, תלמידיםכשה את מילת השאלה לה לתכנן את השאלה, למקד אותה בפרט מסוים ולהתאים אותםכדאי ללמד במבנה כמו "אני רוצה לשאול על . . . למה / איפה / . אפשר להציע לתלמידים להשתמשההולמת . דומהכמה / מי…" וכ טיפוח ההאזנה והבנת הנשמע תלמידים מסוגלים להאזין לטקסטים מורכבים וארוכים יותר מאלה שהם מסוגלים לקרוא בכוחות עצמם, במיוחד בשלבים הראשונים של רכישת הקריאה, והם מפיקים הנאה מהאזנה לטקסטים מורכבים כאשר הם לא נדרשים לקרוא אותם . בעת ההאזנה, המאזינים מפתחים "תסריט" של מאפשר לזכור טוב יותר את מהלכיה . ההעלילה, 16 קסם וחברים | מבוא
|

|