עמוד:8

6 מבוא קסם וחברים | קסם וחברים לכיתה אשיטת ההוראה ב בהקניית הקריאה והכתיבהעקרונות הגישה המאוזנת . 1 לביןהגישה הפונטית ביןנכתבה בהלימה לגישה המאוזנת, המשלבת קסם וחברים לכיתה א הקניית העיצורים והתנועות אינה נשארת ברובד ,הגישה הרואה בשפה מערכת רחבה . כלומר משימותבמשמעותי : נעשה בהם שימוש בהקשרכבר מראשית הדרך – מבודד או טכני בלבד הדורשים הבנה של הכתוב . הגישה המאוזנת מקדמת את התלמידים בשני צירים : טקסטיםוב ביסוס המודעות הפונולוגית והכרת שמות האותיות, הוראה ישירה ומפורשת של – הציר הפונטי . זכירה של התבנית האורתוגרפית של המילההוטיפוח כישוריפביתיהאלהקוד חשיפה מרובה לסוגי טקסטים טבעיים, רלוונטיים ואותנטיים מעולמם של – הציר האורייני שיח . עולמותשל ושל הקשרים ובמגווןהילדים, שלבי הקניית הקריאה . 2 סימני הניקוד . הסדר שבו נלמדיםחוברות הלימוד מדורגות לפי שלבי הקניית הקריאה ולפי פיתוח מודעות פונולוגית ) ,ב ( שם, צליל, צורה"הקניית אותיות הא : הכרת האותיות : 1חוברת וביסוס ידע גרפו-פונמי . בצירוף חלק מאותיות הא"ב . – קמץ, פתח, חטף פתח ושווא – הקניית סימני הניקוד : 2חוברת בסוף מילה, ל' השימוש, א"ה – כֵן, לֹא, אֶת, שֶל . הצגת תופעות לשוניות – הקניית מיליות הידיעה . א"ההחיבור,ו' שווא . בחטף פתח ובפתח, בהקניית סימן הניקוד חיריק והאותיות שטרם נלמדו בקמץ, : 3חוברת תבניות מורפולוגיות . – יֵש, אֵין . הצגת תופעות לשוניות – הקניית מיליות סימני הניקוד חולם, צירי וסגול בכל האותיות . : 4חוברת פתח גנובה בעיצורים ה, ח, ע . – הצגת תופעות לשוניות קריאה . הסימני הניקוד קובוץ ושורוק, וטקסטים עם פעילויות לקידום שטף : 5חוברת אנתולוגיה ספרותית . : 6חוברת . בהןוהכתיבה להכרת אותיות הכתב ולתרגול הקריאהמחברת נלווית : מחברת אותיות הכתב פיתוח הבנת הנקרא ואוצר מילים . 3 מילים . ה פיתוח הבנת הנקרא ואוצראתהוראת הפענוח נעשית באמצעות תרגול מגוון, המדגיש לעיתים, בעזרת המדריך למורה, המורים מצביעים על תופעות לשוניות כמו משפחות מילים, פעלים ) ושדות סמנטיים ( מילים הקשורות לנושאים מסוימים ) , כדי ,תבניות מורפולוגיות ( למשל לעורר בתלמידים מודעות לשפה ולמבנה שלה . בדרך זו מתפתחת החשיבה על שפה בכלל ועל מילים בפרט . 8 קסם וחברים | מבוא

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר