|
|
עמוד:34
31 זמן קסםקסם וחברים | מפנים את תשומת הלב של התלמידים למילים שרומזות על עליית המתח ועלייה בחומרת המאבק : כבר בתחילת הסיפור סגנון הדיבור אינו אדיב, והפעלים הם בציווי : תישאמר" – לי דרך ! " גם עוצמת הקול בשיחה משתנה : תחילה פנהמדרכי ! ", "זוז" התיש השני" . צעק התיש הראשון" ו"צעק" – התיש האחר", ובהמשךאמראחד", ו" הטקסט . למעשים, ונגחו זה בזה – אותך ! "ארסקבך ! " ו"אנגח" – לבסוף עברו מאיומים "בשצף קצף" . : מדגיש על סופם המר של שני התיישים ושואלים למה אף אחד מהם תלמידיםמשוחחים עם ה לא הסכים לוותר . מדגישים שהשניים איבדו את חייהם בגלל ויכוח חסר ערך שאין לו שום הוא החכם – השפעה על החיים . מוסיפים שדווקא זה שיודע לוותר על דברים לא חשובים והבטוח בעצמו יותר . להציע לתיישים בסיפור פתרון הוגן כדי למנוע אסון . תלמידיםמזמינים את ה שים נהגו בכבוד זה ימזכירים שבתורה אנו מצווים על מצוות שבין אדם לחברו . האם התי ? בזה ? איך היה הסיפור נגמר אילו נהגו במידת הכבוד "לכתוב" את הסיפור מחדש, הפעם עם סוף טוב . תלמידיםמזמינים את ה – לב העניין • מה צריך לשנות בסיפור ? מציעים להוסיף דמות ( רועה, או עובר אורח ) שתעצור את המאבק ותציע הצעה מועילה ומרגיעה שתמנע את האסון . ושואלים : אילו מצוות שבין אדם לחברו אתם תלמידיםעולמם של הבאת הדיון מקדיםמ לקדם כבוד זה כדימכירים ? מדוע הן חשובות ? מה אתם יכולים לעשות בכיתה שלכם ? לזה מבקשים מהם דוגמאות לעימותים דומים : מי יקבל ראשון את הספר בספרייה, מי יהיה ראש קבוצה בשיעור, מי יעבוד ראשון במחשב, מי ידגים ראשון תרגיל בספורט, מי ישמור להציע דרכים לפשרות תלמידים . מזמינים את הדומהאת הכדור אחרי ההפסקה וכ הוגנות ולמניעת מאבקים מסוג זה . קריאה בעקבות הפעילויות עם סיום הדיון בסיפור, כדאי לספר בכיתה שני סיפורים דומים שבמרכזם "גשר" : מלחמתמתאר מקרה דומה למתואר ב – ) 1102,מודן ( היינץ יניש, כתב"הגשר " . 1 אך מסתיים ברוח אחרת . ,תיישיםה עוסק בסכסוך המחריף והולך – ) 3002,עגור ( שלמה אבס, סיפר מחדש"אגדת גשר" . 2 בין שני שכנים, עד שדמות שלישית המופיעה בעלילה מובילה לפיוס באמצעות גשר . 34 קסם וחברים | זמן קסם
|

|