עמוד:48

45 זמן קסםקסם וחברים | הנחיה לפעילויות בחוברת עם המורה אילו פעולות עושה הסביבון בשיר עושה ? על איזו פעולה רומז השם – בואו נדבר • ? "סביבון" לפי השיר, באילו מקומות הסביבון מצליח להסתובב ? ( על הרצפה, על הספסל, על כף היד… ) כמה פעמים מופיעה בשיר המילה "רוקד" ? אחורה, – נופל, קדימה – אפשר להוסיף לשיח את זוגות ההפכים המשתמעים מן השיר : קם . נח – למטה, עסוק – שמאלה, למעלה – ימינה לקראת הכנת הסביבון לפי ההוראות שבחוברת, אפשר להציע לתלמידים – בידיים שלי • ארבעאותיות שמייצגות מילים הקשורות לחנוכה, לכתוב אותן על ארבעלבחור לעצמם הצלעות של הסביבון שהכינו ולספר בכיתה מה מייצגות האותיות ומדוע בחרו אותן . הצעות לפעילויות נוספות בודקים מי מצליח לסובב את הסביבון שהביא לכיתה כך שיסתובב זמן – תחרות סביבונים ממושך יותר מכל האחרים . מזמינים את כל התלמידים להכין סביבוני נייר, ותולים אותם כמובייל ענקי לקישוט מציגים לכיתה . הכיתה . ברקים ורעמים / יהונתן גפן רקע ספרותי – שירי החורף שנכתבו בעשורים שסביב קום המדינה עסקו בעיקר בפן התועלתני של החורף התיישבותית . -חקלאית-הגשם, ובעיקר בחשיבותו לשדות ולצמחים וערכו מנקודת מבט לאומית , לעומתם, נוגעברקים ורעמיםאלה היה חגיגי עד כדי דרמטיות . השיריםההסגנון של רבים מ בגילויים של החורף שהם חסרי חשיבות לאומית אבל משמעותיים מאוד לילדים : הקולות והצלילים שנשמעים בליל חורף . שורות . שני הבתים ארבעכל אחד בן – ארבעה מהם שווים באורכם . בשיר שישה בתים שורות בבית הרביעי, שורה שבע : שורות, נחלקים אחרתשמונה האחרים, אף שיש בהם יחד השורות היא שבע השורות סדירה, אבל בבית בן ארבעאחת בבית החמישי . החריזה בבתים בני הבית , כמעט נעלמת, והבית כולו נשמע כמונולוג טיעוני בסגנון דיבורי לא פואטי . השורה הבודדת " . ש רַעַם נֶחְמָדלְעִתִים רְחוֹקוֹת אַתָה פוֹגֵׁמעין שורת "עוקץ" המעלה חיוך : ", היאהחמישי קַרחֹרֶףוּרְעָמִים / בְלֵׁיל בְרָקִיםהבית הראשון והאחרון זהים, ומביעים עמדה ילדית בלתי צפויה : " היא נשמעת מפיו של דובר ילד, השוכב במיטתו בלילה, עֵׁד " . לֹא נִשְמָעִים תָמִיד / אוֹתוֹ דָבָר / לשרשרת הברקים והרעמים ומודה במידה של איפוק שהרעמים מפחידים אותו . פעילויות לפני הקריאה מבקשים מהתלמידים להיזכר בעונת החורף, בזמן שברקים מאירים את השמיים ונשמעים ומבקשים מהם לספר איך הם מרגישים במזג אוויר כזה . מעודדים אותם להרחיב ולספר,רעמים על רגשות שונים, ואפשר להציע לשיח גם בהלה ופחד, לצד סקרנות והתרגשות . 48 קסם וחברים | זמן קסם

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר