|
|
עמוד:12
9 זמן קסםקסם וחברים | כשנכנס הדבר המפחיד / יהודה אטלס רקע ספרותי היה חבר קיבוץ, למד הוא במושב עין עירון להורים חקלאים . 7391-נולד ביהודה אטלס ילד "מזרחנות ופילוסופיה באוניברסיטת תל אביב, ובמשך שמונה שנים כתב במדור השבועי ,"והילד הזה הוא אני"פרסם יהודה אטלס את ספרו 7791-על ספרי ילדים ועל כותביהם . ב"גדול ששיריו, רובם קצרים ונטולי שמות, מציגים את העולם מנקודת מבטו של ילד ובלשונו . קובצי שירים כמההספר זכה בפרס זאב לספרות ילדים ונוער, ובעקבות הצלחתו נכתבו עוד הילדה שאני "ו"אני רוצה שפתאום","ורק אני לא","גם הילד הזה הוא אני"באותו סגנון אישי : . לצד הכתיבה והעיסוק בתרגום, יהודה אטלס פרסם שלושה כרכים מרתקים בסדרה "אוהב על יוצרים מרכזיים בספרות הילדים העולמית ועל יצירותיהם שהפכו לנכסי צאן "ילדים גדולים" ילדים . הברזל של תרבות ילדית -מילים ובעברית דיבורית 22-מתאר ב,פְחִיד"בָר הַמַכְנָס הַדָשמתחיל בשורה "כְשֶנִ,השיר נגרם ש,ילד השוכב חולה במיטתו בשעת לילה נתקף פחד לא ברור : חוויה המוכרת לילדים רבים חולה ושוכב בחדר – פְחִיד" . מצבו המיוחד של הילד בָר הַמַמשהו חסר זהות שהוא מכנה "הַדָמ גורר חולשה הגוררת פחד עמום מפני מה שעלול להתרחש, ומנקודת – חשוך בשעת לילה אינה מועילה ; דבר לא נמצא בחדר, והילד האבנחיתות זו הוא מזעיק את אביו . אלא שנוכחות הפחד, שהוא רגש עוצמתי ומחליש, פולש לחייהם של חותם את דבריו בתקווה ש"הדבר יצא" . ילדים רבים ונוכח בשירים רבים . כאן הוא מתואר בקיצור נמרץ אך בעוצמה, וסוף השיר משאיר פתח להתחדשות הפחד . ,דומותלשתף את חבריהם בחוויות תלמידיםלפני הפעילויות בחוברת, כדאי להזמין את ה להתנסות בדיבור כן ובגילוי לב, ולהבין שכמותם רבים אחרים חווים את הפחד הבלתי מוסבר . לסלוח לעצמם על מה שנחשב חולשה, לשאוב כוח מהדמיון תלמידיםהשיתוף עשוי לאפשר ל את ודני גיבוראת השירתלמידיםפשר להזכיר לאלבני גילם ולהביט בפחד ממקום של עוצמה . האם פחד הוא חולשה ? : השיחה בכיתה על הבכי, ולשאול הנחיה לפעילויות בחוברת עם המורה להעלות השערות לאחר ההאזנה לשיר ולהיעזרתלמידיםהזמינו את ה – בואו נדבר • מה עלול לגרום פחד ? מה כדאי ואפשר לעשות כדי להירגע ? אפשר להציע : בניסיונם שיש להם אחים קטנים לעזור להם להתגבר על הפחד, כבעלי ניסיון . תלמידים ל , יש לזכור שרבים נמנעים מלספר מה אלהבשאלות כמו תלמידיםכשפונים ל – לב העניין • עובר עליהם בנסיבות כאלה כדי לא לפגוע בדימוי החברתי שלהם . מורים עשויים לקדם וכך יעודדו – מילדותם או ממה שקורה לילדיהם – אישיותאת השיח בעזרת דוגמאות תלמידים לשתף . כמובן, יש לכבד את בחירתם של תלמידים להימנע משיתוף ולזכור מסוגלים לכך אפשרהתלמידיםשהשיח בכיתה עשוי להשפיע לטובה גם על השותקים . ל . להציע לכתוב רשימת עצות להתמודדות עם פחדים 12 קסם וחברים | זמן קסם
|

|