|
|
עמוד:29
26 זמן קסםקסם וחברים | השורה החותמת את האגדה היא "במקום המפגש של שני האחים נבנה בית המקדש" . ( ההיפוך עלולה להוביל ל"מלחמת אחים", שהיא המסוכנת – "שנאת אחים" – של "אהבת אחים" וההרסנית שבמלחמות ) . בזכות שני האחים, שביקשו להיטיב איש עם אחיו בסתר ובצנעה מתוך מלה, הגינות, אֵׁמון, נאמנות, ערבות הדדית ואכפתיות, נבחרמניעים נאצלים של התחשבות, ח שדה החיטה שלהם להיות מקומו של בית המקדש . הבחירה מעידה על הערך המקודש של אהבת אחים ביהדות : על בני אותו עם לאהוב זה את זה כאילו היו בני משפחה אחת . הנחיה לפעילויות בחוברת עם המורה אורכו של הסיפור והאירועים החוזרים מחייבים חזרה קצרה ומדויקת על – בואו נדבר • שכנותם של האחים, על רכושם המשותף, על אחריותם המשותפת בעבודה וכמובן על הבדל שעלול להיות מקור לקנאה – ההבדל ביניהם : זה ערירי וזה בעל משפחה ד ששני האחים נפגשו ולמרירות . בהמשך כדאי לחזור על האירועים שהתרחשו בלילות, ע במקרה וגילו זה את סודו של זה . שואלים : למה האחים עשו את מעשיהם הטובים בסתר ? למה לא בגלוי ? שואלים על בחירת מקום המפגש של האחים לבניית בית המקדש, ומסבירים שאחוות היא – הדאגה הכנה ללא שיקולים אישיים של אח לרעהו – האחים המתוארת בסיפור ת . מידה נעלה שמן הראוי שתהיה נר לרגליהם של עם ישראל לאורך הדורו למי כדאי ונכון לעזור ? – כדאי להזמין את התלמידים לשיח על עשיית טוב – לב העניין • מתי ? איך בוחרים את הדרך הנכונה לעזור ? מה מרגישים אלה שעוזרים להם ? איך ולהמשיך להגיש אותה ? – אפשר להתחשב ברגשותיהם של מי שזקוקים לעזרה כדאי לעודד את התלמידים להציג את הסיפור : לצייר תפאורה, – התיאטרון שלנו • להרחיב את מספר המשתתפים ( ילדיו ובת זוגו של אחד האחים ) , להוסיף סצנה המתארת מפגש משפחתי בין שני האחים וכדומה . אפשר וכדאי להציג גם גרסה שבה אח ואחות או שתי אחיות . רבי פנחס בן יאיר והעניים / עיבדה : יוכבד סגל רקע ספרותי מדרש רבה לספר דברים – המקור על פי עובד לקוראים צעירים רבי פנחס בן יאיר והעניים מדרש רבה הוא שם כולל לעשרה מדרשי אגדה שנכתבו על חמשת חומשי עקב ) . - ( פרשה ג נערכו כספרוהם ,בזמנים שוניםאנשים שוניםהמדרשים כתבו את תורה ועל חמש המגילות . אחד בתקופה מאוחרת יותר . או להשתמש יטולשל החכם רבי פנחס בן יאיר לסירובומוסרי הבולט בסיפור הוא -הנושא הערכי שלכאורה יכול היה להיתלות בנימוק של "ייאוש בעלים" מאבדתו אף על פיבמה שאינו שייך לו, כדי להצדיק מעשה כזה . המידה שהסיפור מלמד היא "יהי ממון חברך חביב עליך כשלך" . 29 קסם וחברים | זמן קסם
|

|