|
|
עמוד:27
24 זמן קסםקסם וחברים | האם שאל בחוכמה ? – לקרות למלך ועל עצתו של הרופא שבמרכזו מסע החיפוש של משלחת הצפרדעים – קריאת החלק השני של הסיפור עד סופו ביצה ולרפא את המלך . הלאלאיתור הפרח שיסכים לבוא פעמים ברצף : הצפרדעים מוצאות פרח, מציעות לו שלוש קל להבחין בתבנית העלילתית החוזרת לבוא לעזרת המלך, אך הפרח משמיץ את הביצה "הנוראה" ( בפי הרקפת ) , "השחורה" ( בפי הכלנית ) , "העכורה" ( בפי הסביון ) ומסרב לעזוב את מקום מחייתו הנאה . ,אחרי שלוש חזרות על כישלון, כמיטב מסורת הסיפור העממי, ואחרי מאמץ ( טיפוס בהר גבוה ) הסוף הטוב : הנרקיס, שצבעו הלבן מייצג בספרות העממית גישה חיובית ומידות טובות, מגיע נושאות אותו אל נענה מיד לבקשת הצפרדעים הנרגשות ( "הנני ואלך אתכן אל הביצה" ) , והן הביצה, אל המלך החולה . אף שהנרקיס לא ביקש תמורה על שירותו, הוא בא על גמולו במעשה הנאצל של המלך שהבריא . הנחיה לפעילויות בחוברת עם המורה ,לפני השיחה בכיתה מזכירים לתלמידים בקיצור את פרטי החלק הראשון – בואו נדבר • : ומחברים את שני החלקים לעלילה שלמה אחת . אחר כך עוסקים בשאלות הערכיות מחווים דעה על סירובם של שלושת הפרחים ועל הסכמת הנרקיס . כדאי להנחות את התלמידים לשיח רגוע, ביקורתי אך הוגן ולא מתלהם . – לב העניין • : מתי הוויתור או ההקרבה מעלים שאלות כמושואלים על הוויתור בעזרת דוגמאות, ו מתי אפשר לסרב לוויתור ? מה מרגישים כשעומדים מנגד ומתעלמים ממצוקה ? הכרחיים של מישהו אחר ? האם כל עזרה חשובה ומשמעותית ? הסנדלר והפצפונים / האחים גרים רקע ספרותי , היו בלשנים וחוקרי פולקלור 81האחים יַעֲקוֹב ווִילְהֶלְם גְרִים, שנולדו בגרמניה בשלהי המאה ה- ותרבות . בין היתר עסקו במחקר ובאיסוף מעשיות וסיפורי עם גרמניים, עיבדו אותם ופרסמו . המעשייה המוכרת 2181שהכרך הראשון שלו ראה אור ב-,"מעשיות לילד ולבית"בספר אותם היא אחת ממעשיות האחים גרים שנפוצו "השדונים" ) – הסנדלר והפצפונים" ( במקור הגרמני " בעולם כולו, ורבות מהן נחשבות לחלק חשוב מהתרבות המערבית המתפשטת . הסנדלר והגמדים" כדי להימנע מפגיעה בילדים "בחרנו להימנע מהשם המקובל של המעשייה נמוכי קומה, בילדים הרגישים לקומתם או באלה שתופעה גופנית כזו קיימת במשפחותיהם . 27 קסם וחברים | זמן קסם
|

|