עמוד:9

6 זמן קסםקסם וחברים | עם המורה סימנתם איך הפרח בשיר מרגיש . מדוע לדעתכם הוא מרגיש כך ? – בואו נדבר • לאחר ייצוג רגשותיו של הפרח על הרצף שבין אושר לעצב, מזמינים את – לב העניין • היו מחוץ לקבוצת הילדים ? קרה להם שהאם : להרהר בתגובות שלהם עצמםתלמידיםה של הפרח ) . גם כאן קומובמהיו ? ( או איך היו מרגישים אילו במצב כזהאיך הרגישו להאזנה הוגנת לדעות ולעמדות – התלמידיםמצדהמורה והן מצדהן – דרושה סובלנות שונות, וכמובן ערנות של המורה לתכנים העלולים להעיד על מצוקות רגשיות ואחרות בקרב המשוחחים . את המצווה "ואהבת לרעך כמוך" ומסבירים : כמו העציץ בשיר, לתלמידים מזכירים לפעמים אנחנו מרגישים בדידות . גם מנהיגים חשובים בעם ישראל הרגישו לפעמים על כך שגם אנשים מבוגרים התלמידיםבדידות, כמו משה רבנו . אפשר לשוחח עם לחשוב יחד מה אפשרהתלמידים וחשובים מרגישים לפעמים שהם לבדם . מזמינים את לעשות כדי לעזור למי שמרגיש בודד : להזכיר שה' נמצא איתנו, גם כשאנחנו מרגישים לבד . כדאי לפתוח בהאזנה ו,השיח על "איך הרגשתם" מוביל בטבעיות לשאלה "מה עשיתם ? " לתגובות אפשריות למצבים רגשיים מעיקים או מאתגרים, ולהרחיב על בחירה בתגובה אחרת המונעת רגשות שליליים . על מה עוד אפשר לדבר ? איך אפשר לעזור לחבר שמרגיש לבד בכיתה ? מה אנחנו יכולים לעשות כדי לעזור לו ? אפשר לחשוב ביחד על למשל : כיסא מיוחד בכיתה שיושבים עליו כשמחפשים חבר, פתרונות למי שמרגיש לבד . משחק ולהציע לחברים, דברים שאפשר להגיד ממנהאפשר לקחתשפינת משחקים . ומהוכד מתבוננים באיור המדמה את סביבת השיר, הם גוזרים שהתלמידים לאחר – בידיים שלי • יש שיבחרו בחירתם . לפי,מסגרת ומדביקים אותם בתוכהלתחת שמאת האיורים להשאיר את הפרח במקומו על החלון, ויש שיבחרו למקֵׁם אותו בין חבריו, בגינה . כדאי ועל הסיבות להן . קיבלועל ההחלטות שלמידים תעם הלהציג את העבודות ולשוחח מרים ילן-שטקליסדני גיבור / רקע ספרותי ומתמקד בתיאור יחסיו של ,וידויי"-ז'אנר המכונה "השירי הלירי-משתייך לתתדני גיבורהשיר יצגיו המרכזיים של תתיהייתה בין משטקליס-הדובר עם המציאות האנושית סביבו . מרים ילן וידויי-הקלאסי, שבו אין סיפור מעשה, הרי יסודו של השיר הליריז'אנר זה . "בניגוד לשיר הלירי - לילדים הוא סיפור או סיטואציה מן העבר הקרוב, והם שהולידו את הרגשות או המתחים הפנימיים העולים מן השיר . הילד הדובר תולה את רגשותיו במאורע ש'גרם' להם, מתוך אי וידויי בשירי הילדים-יכולתו להפריד בין האירוע לבין התגובה הרגשית עליו" ( מתוך הז'אנר הלירי ) . 1991תשנ"א 5, – 4גיליוןבאמת ! שטקליס, מאת לאה חובב, בתוך-של מרים ילן 9 קסם וחברים | זמן קסם

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר