עמוד:115

115 חלק ג : האם הסנדלית מגיבה לגירויים בסביבה ? ( תגובה לאור 00 : 3 - 07 : 4 בסרטון חיי הסנדלית ) מטרת הניסוי : לבדוק האם וכיצד מגיבה הסנדלית לגירויים שונים בסביבה . א . שערו : האם וכיצד תגיב הסנדלית לריכוזים שונים של מלח ? א . מהלך הניסוי ותיעוד התוצאות : הכינו שלושה תכשירים של סנדליות : טפטפו טיפת מתיל - צלולוז על שלוש זכוכיות נושאות, ולאחר א . מכן הוסיפו לכל זכוכית טיפה מתרבית הסנדליות . לתכשיר אחד הוסיפו טיפת מים מזוקקים . לתכשיר השני הוסיפו טיפה של תמיסת מלח . לתכשיר . השלישי הוסיפו עוד טיפה של מתיל - צלולוז . צפו בתכשירים מבעד למיקרוסקופ, התמקדו בסנדלית אחת בכל תכשיר . ג . בועית מתכווצת ( 20 : 5 - 48 : 5 בסרטון חיי הסנדלית ) – לסנדלית יש בועית מתכווצת אחת בכל צד של התא, הבועיות מוציאות עודפי מים החודרים אל הסנדלית מן הסביבה . זַהו בסנדלית שלכם בועית מתכווצת אחת, מדדו את קצב ההתכווצות ( כמה התכווצויות מתרחשות במשך 30 שניות ) ותעדו זאת בְּטבלה ( ראו טבלה לדוגמה ) . הוסיפו לטבלה את התוצאות שמדדו קבוצות אחרות בכיתה . הגורם המשפיע בניסוי זה הוא : ד . הגורם המושפע בניסוי זה הוא : ה . איזה משלושת התכשירים מהווה ביקורת בניסוי ? ו . פ ר ק 2 : ה ת א מספר ההתכווצויות של הבועית ב - 30 שניות תכשיר 1 תכשיר 2 מים מזוקקים תכשיר 3 תמיסת מלח תוספת מתיל - צלולוז הקבוצה שלי קבוצה 1 קבוצה 2 קבוצה 3 מסקנות : מה קרה לריכוז המלחים בתכשיר הראשון לאחר תוספת המים המזוקקים ? א . מה קרה לריכוז המלחים בתכשיר השני לאחר תוספת תמיסת המלח ? . האם הסנדליות הגיבו לשינויים בסביבה ? תארו את תגובת הסנדליות . ג . מה המשמעות של השוואת התוצאות שלכם לאלו של החברים והחברות לכיתה ? ד . איזה מאפיין חיים של הסנדלית בא לידי ביטוי בניסוי זה ? ה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר