עמוד:9

9 השאלה : במאמר הכותב מתעמת עם קולות של אחרים . הביאו דוגמה . טיפ : בדומה לטענת נגד גם קולות של אחרים מבטאים טענה שמנוגדת לטענת הכותב . חפשו בטקסט טענות המבטאות עמדה שונה מזו של הכותב . השאלה : כתבו טענה רווחת שהמומחים מגיבים עליה . טיפ : טענה רווחת היא טענה נפוצה, שכיחה, שמקובלת על רבים . הטענה הזו אינה זהה בהכרח לטענת הכותב . חפשו בטקסט מילים שעשויות לרמוז לטענות רווחות כגון "רבים סבורים ש . . . ", "נהוג / מקובל לחשוב ש . . . " . השאלה : כותב המאמר מביע הסתייגות מהטענה . הסבירו את ההסתייגות והעתיקו מן הטקסט את המילים הרומזות על כך . טיפ : הסתייגות היא אי-הסכמה מלאה או חלקית עם הנאמר . חפשו מילים המבטאות קשר לוגי של ויתור או ניגוד ( אומנם, אבל, למרות, חרף, על אף ) . משפטים אלו מראים שהכותב אינו מסכים עם הרעיון המוצג . השאלה : האם עמדתו של כותב הקטע עולה בקנה אחד עם עמדתו של כותב טקסט 3 ? טיפ : בדקו אם שתי העמדות תואמות זו את זו, כלומר אינן סותרות . השאלה : בטקסטים מתוארות שתי תופעות המאפיינות את תקופתנו . השוו בין שתי התופעות מן הבחינות האלה . . . " . טיפ : השוואה היא בחינה של נקודות הדמיון והשוני בין שני פריטים או יותר . לעיתים תתבקשו לערוך את השוואה בטבלה ולעיתים בקטע רציף . אם התבקשתם לכתוב קטע רציף ( לא בטבלה ) הקפידו לפתוח את התשובה במשפט מכליל ואחריו הציגו את הדמיון והשוני . השתמשו בביטויי השוואה מתאימים כגון בדומה ל, כמו, ואילו, לעומת זאת . טיפ : סקירה ממזגת – איך ממזגים טקסטים ? שלב 1 : קריאת המטלה וסימון מילים מרכזיות סמנו בשאלה במדגשים בצבעים שונים את הנושאים שהתבקשתם לכתוב עליהם . נושאי הסקירה עשויים להיות הגדרה של תופעה מסוימת, הגורמים / הסיבות לתופעה, יתרונות וחסרונות, השפעות, דרכי התמודדות עם בעיה וכד' . כבר בשלב זה תוכלו לסרטט טבלה שתעזור לכם לארגן את המידע הרלוונטי שתמצאו בטקסטים . לדוגמה :

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר