|
עמוד:8
8 שלו . בטקסט מסוג זה חשוב לזהות את טענת הכותב ולבדוק כיצד הוא מצדיק אותה ( למשל אילו הסברים, דוגמות, מחקרים או ציטוטים הוא מציג כדי לחזק את טענתו ) . חפשו גם טענת נגד * ובדקו אם הכותב מפריך * אותה . לעיתים קרובות נזכרת בטקסטים טענה רווחת , כלומר טענה שאנשים רבים מחזיקים בה . שימו לב אליה וליחסו של הכותב לטענה זו . במהלך הקריאה המעמיקה מומלץ לנסח הכללות ולכתוב אותן לצד הפסקות המרכזיות בטקסט . הכללה מבוססת על השאלות האלה : מהו הנושא המרכזי בפסקה ? מה נאמר על הנושא בפסקה זו ? שימו לב : כאשר קוראים כמה טקסטים ( כמו בבחינת הבגרות בלשון ) חשוב לשים לב ליחס ביניהם : האם הם מנוגדים זה לזה ? האם הם משלימים זה את זה ? מהי הטענה המרכזית בכל טקסט ? אילו רעיונות מופיעים בשני הטקסטים ( רעיונות מאחדים ) ? אילו רעיונות מופיעים רק באחד הטקסטים ( רעיונות מייחדים ) ? טיפ : שאלות ומושגים שכיחים מבחינת הבגרות השאלה : מהי הטענה המרכזית בכל טקסט ? טיפ : טענה מרכזית היא היגד שמבטא את עמדתו של הכותב בנושא העיקרי הנידון בטקסט . היעזרו בכותרת של כל טקסט, וכתבו לצד כל פסקה בטקסטים מהו הנושא המרכזי שמופיע בה . הטענה המרכזית או הרעיון המרכזי יופיעו בדרך כלל בכמה פסקות ויפותחו לכל אורך הטקסט . לעיתים קרובות תופיע הטענה המרכזית בפסקות הראשונות ובפסקת הסיום . השאלה : תארו את מערך ההצדקות של הכותב . טיפ : הצדקה היא הדרך שבה הכותב מבסס ומוכיח את הטענה שלו . ההצדקות עשויות לכלול נימוקים, דוגמות, ציטוטים, אזכור מחקרים וכדומה . השאלה : מהי טענת הנגד ששלושת הטקסטים מתייחסים אליה ? טיפ : טענת נגד היא טענה שמנוגדת לעמדתו של הכותב . כותבים משתמשים לעיתים בטענות נגד ואחר כך מפריכים ( = סותרים, שוללים ) אותן כדי לחזק את הטענה שלהם . כדי לזהות את טענת הנגד חפשו בטקסט ביטויי הסתייגות / ויתור / ניגוד ( אומנם, אולם, אף על פי כן, בניגוד ל, למרות ) . * טענת נגד טענה שמנוגדת לעמדת הכותב * מפריך סותר, מוכיח שדבר מסוים שגוי או מוטעה
|

|