עמוד:14

הבנה והבעה 14 1 תרגיל לפניכם מונחים שכיחים * מתוך בחינות הבגרות האחרונות . כתבו את משמעות המונחים המודגשים בעזרת הסבר, דוגמה, הגדרה קלסית או שימוש במילים נרדפות או מנוגדות וכדומה . תוכלו להיעזר במילון או בהסברים שביחידה הדיגיטלית . דוגמה : כותב המאמר מציג היבטים חיוביים של התופעה . משמעות המילה המודגשת : היבטים הם צדדים, דרכים שונות לבחון נושא מסוים . 1 . מהי הטענה המרכזית בכל טקסט ? משמעות הצירוף המודגש : 2 . תארו את עמדת הכותב בסוגיית השוויון המגדרי . משמעות הצירוף המודגש : 3 . תארו את מערך ההצדקות של הכותב . משמעות הצירוף המודגש : 4 . מהי טענת הנגד ששלושת הטקסטים מתייחסים אליה ? משמעות הצירוף המודגש : 5 . במאמר 1 עמדת הכותב בפסקה ה בנוגע למטרת הנימוסים סותרת את התפיסה המוצגת בפסקה א . הסבירו את ה סתירה . משמעות המילים המודגשות : 6 . כותב המאמר מסתייג מהנושא . משמעות המילה המודגשת : 7 . הציגו שלוש ראיות להימצאות עופרת במי השתייה . משמעות המילה המודגשת : * שכיחים : נפוצים הטענה המרכזית היא ההיגד שמבטא את עמדתו של הכותב בנושא המרכזי במאמר . עמדת הכותב היא נקודת מבטו, יחסו לנושא מסוים . מערך ההצדקות הוא הדרכים שבהן מבסס הכותב את הטענה שלו : נימוקים, דוגמות, אזכור מחקרים וכדומה . טענת נגד היא טענה שמנוגדת לטענת הכותב . הכותב מציג ומפריך אותה או מסתייג ממנה כדי לחזק את טענתו . 'סותרת' משמעה 'מנוגדת' . סתירה היא ניגוד בין שני דברים, תפיסה הפוכה . כותב המאמר אינו מסכים באופן מלא או חלקי עם הנושא . ראיות הן הוכחות .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר