|
עמוד:12
הבנה והבעה 12 הכותב מזכיר בסוף הטקסט את משל האבנים הגדולות . 3 איזו טענה הכותב מבקש לבסס * באמצעות משל זה ? הקיפו את התשובה הנכונה . א . בשיעורי פיזיקה אפשר ללמוד על חלקיקים קטנים במיוחד שממלאים את צנצנת האבנים . ב . חשוב להשקיע זמן ומאמץ רק באבנים הגדולות, כלומר בדברים החשובים . ג . גם אם נדמה לנו שאין מקום לעוד אבנים גדולות, סידור נכון של האבנים בצנצנת מוכיח את ההפך . ד . חשוב לזהות את הדברים המרכזיים והמשניים בחיינו ולשלב ביניהם . א . העתיקו שני משפטים שבהם בולט הקול האישי של הכותב, וציינו באיזה 4 אמצעי לשוני הוא משתמש כדי להבליט את קולו . ב . שערו מדוע הוא השתמש באמצעי לשוני זה . כותב הטקסט מציע טיפים והמלצות לתלמידים שמתחילים את לימודיהם 5 בכיתה י"א . א . מהו המבנה הלשוני השכיח בטיפים ובהמלצות של הכותב ? ב . עם איזה טיפ הזדהיתם במיוחד ? איזה טיפ תאמצו לקראת שנת הלימודים החדשה ? הסבירו מדוע . תוכלו להציע טיפ משלכם להתחלה טובה של שנת הלימודים . * ביסוס : חיזוק הטענה והצדקתה טיפ דוגמות לאמצעים לשוניים : מטפורות שאלות רטוריות מילים טעונות ( רגשיות ) פנייה לנמענים באמצעות גוף שני הדגשת נוכחות המוען באמצעות שימוש בגוף ראשון הבאת ציטוטים חזרות טיפ מבנים לשוניים אופייניים לניסוח הוראות או המלצות : פועל בציווי ( כתבו, ערבבו ) פועל בהווה רבים ( כותבים, מערבבים ) מילה מודלית + שם פועל ( כדאי לכתוב, צריך לערבב ) תשובה אפשרית : בפסקה השלישית הכותב משתמש בגוף ר א שון : "אין לי לי ספק שתצליחו . תסמכו עלייעליי, אני איתכםאיתכם בתהליך הזה" . הטקסט הוא מכתב אישי ממורה לתלמידיו, ולכן בולט בו קולו האישי של הכותב . ניתן לשער שהכותב מבקש ליצור קרבה בינו ובין תלמידיו ואף להדגיש את תחושת ההזדהות שלו עימם, והדגשת הקול האישי באמצעות שימוש בגוף ראשון יוצרת את הקרבה הזו . כל תשובה הגיונית ומנומקת היטב תתקבל . המבנה השכיח בטיפים ובהמלצות הוא פעלים בציווי ( הכינו, סדרו, הפחיתו, פתחו וכד' ) .
|
|