עמוד:13

עולמות לכיתה ד שמה לה למטרה את חיזוק שטף הקריאה וחיזוק מיומנויות הבנת הנקרא . היא עושה זאת באופן חדשני, מדורג ושקוף לתלמידים, במסלול ללמידה עצמאית . המסלול הדיגיטלי "בקצב שלי" : מסלול משחקי דיגיטלי לטיפוח שטף הקריאה והתקדמות בקצב אישי . המסלול מבטא את ההכרה בחשיבות של פיתוח לומד עצמאי, למידה בקצב מותאם, פיתוח מיומנויות ניהול בסיסיות ולמידה מתוך סקרנות . המסלול כולל טקסטים ספרותיים ( שירים, סיפורים ומשלים ) וטקסטים מידעיים . עוד על המסלול ראו להלן בסעיף ,4 "דירוג פעילויות בתוכנית לפי רצף התפתחותי" . ו . הוראה מפורשת של אסטרטגיות למידה אחד מיעדיה של התוכנית עולמות לכיתה ד הוא פיתוח אסטרטגיות חשיבה ולמידה . פריטי התוכן הקשורים באסטרטגיות חשיבה ולמידה מוטמעים לכל אורך התוכנית . דוגמאות להתייחסות להבניית אסטרטגיות החשיבה באות לידי ביטוי בשלושה היבטים : יחידות אסטרטגיה ייעודיות, גוף הטקסט הכתוב לתלמידים והמדריך למורה . בתוכנית קיימות שלוש פעילויות מקרן למליאה שעוסקות באסטרטגיות למידה : קריאה מרפרפת, שאילת שאלות וזיהוי קשרים לוגיים בפסקה . זאת, בנוסף לפעילויות ש"עולות כיתה" מ עולמות לכיתה ג ועוסקות בפיצוח שאלה, כתיבת תשובה מלאה והוצאת רעיון מרכזי מפסקה . האסטרטגיות בנויות בדרך של הבניית ידע, חקירה וגילוי, ומשלבות פעילויות בקרה עצמית ושיפוט . היכרות עם פעילויות האסטרטגיה טרם העבודה ב עולמות לכיתה ד תאפשר לשבץ אותן במליאה לפי צורכי הכיתה וההוראה . מובן שניתן לחזור ולהקרין את פעילויות האסטרטגיה מספר פעמים כדי לרענן את זיכרון התלמידים, ובמידת הצורך בהחלט מומלץ לחזור ליחידות של עולמות לכיתה ג . בנוסף, הספר כולל שלושה מחווני כתיבה, ובהם מוצגות שאלות מטא-קוגניטיביות הקשורות בהערכת התוצר הכתוב לאחר כתיבת סיפור או כתיבה תיאורית או כתיבת דעה ועמדה . האסטרטגיות משולבות גם בפרקים בספר הלימוד, למשל אסטרטגיות לאיתור מבנה טקסט ( פרק ,5 פרק 7 ) , אסטרטגיות לניהול חקר ( פרק ,1 מכירים ספורטאי / ת ) , ועוד . אסטרטגיות נוספות מוצעות גם בהרחבות במד"ל, בהצגת המיומנויות הקוגניטיביות של כל פרק, וכן בזיקה לפעילויות ספציפיות . ז . טיפול שיטתי ומעמיק באוצר מילים ידיעת משמעותה של מילה כוללת את הידע בנוגע למה שהיא מייצגת ואת התחלת ההבנה של רשת המושגים הקשורים לאותו ייצוג . התוכנית עולמות לכיתה ד שמה דגש על העשרת אוצר המילים של התלמידים, מתוך תפיסה מבוססת מחקר שאוצר מילים עשיר הוא אבן יסוד למיומנויות הבנת הנקרא וההבעה בכתב . 13 מדריך למורה | מבוא

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר