עמוד:10

הבנת הנקרא והבעה 10 פס’ 6 מובן שחשוב לגלות גמישות ולהביא בחשבון שכל תוכנית עשויה להשתנות – אבל חשוב לעדכן את היומן גם בשינויים האלה . יש לנו נטייה לדלג בין משימות או סתם לדחות השלמת משימות קשות או כאלה שלא אוהבים לעשות . לכן חשוב לנסות לסיים משימות שהתחלנו ולהתמודד עם כאלה שטרם התחלנו – אחרת מהר מאוד נאבד קשר בין התכנון לביצוע, ונישאר עם פערים שיהיה לנו קשה לסגור . פס’ 7 מארגנים את סביבת הלימוד בחופשה החדר שלנו היה המקום שבו אירחנו חברים, שיחקנו ובילינו . כעת הגיע הזמן לחשוב איך לארגן את החדר בצורה הנוחה ביותר ללימודים . חשוב לוודא שהשולחן והכיסא נוחים ומתאימים ללמידה, לבדוק שהמחשב משאיר לנו מקום גם לקריאה ולכתיבה של חומרי לימוד מודפסים ושהסביבה אינה גורמת להסחות דעת מיותרות . פס’ 8 חשוב לשים לב שלא תמיד ברור לנו מה תורם ללמידה שלנו ומה מפריע לה ( למשל למידה עם מוזיקה ברקע או לא ? ) . יתרה מזו, רכשנו כבר הרגלים שלא תמיד קל לשנות ( למשל ללמוד במיטה במקום ליד שולחן הכתיבה ) . מומלץ להיות מודעים לאתגרים ולהבין ששינויים אינם נוחים בהתחלה וצריך להסתגל אליהם . פס’ 9 מפתחים ביטחון עצמי נו, הכנו הכול, אפשר כבר לחזור ללימודים ? כמעט . לפעמים תוך כדי ההכנות וההתרגשות אנחנו שוכחים לחשוב גם על הפחדים והחששות שלנו : האם הלימודים יהיו קשים מדי ? האם יישאר לי זמן פנוי לחברים ולתחביבים שלי ? האם אכיר אנשים חדשים ? פס’ 10 אמונה וביטחון עצמי הם הכלים הטובים ביותר להתמודדות עם החששות הללו . תנאי הכרחי להצלחה הוא המחשבה שאנחנו מסוגלים להצליח – גם בלימודים . אם לא נאמין ביכולתנו לקבל ציון מעולה במבחן בעברית, לא נקבל ציון כזה, גם אם ההכנה והידע שלנו יהיו ברמה ההולמת . רק אמונה ביכולת שלנו להצליח בשילוב הכנה ונכונות להתאמץ יעזרו לנו להגיע להישגים . תחילת שנת הלימודים היא הזמן הטוב ביותר לבנות את הביטחון העצמי שלנו, לזהות את המוטיבציה המניעה אותנו ולפתוח את השנה במחשבות חיוביות . שתהיה לכולנו שנת לימודים מהנה ומוצלחת ! * הכותב הוא איש חינוך ומומחה למיומנויות למידה, בעל תואר שני בחינוך ותואר ראשון בהנדסה . ממקימי חברת ׳פסיפס׳ ובעל ניסיון של 15 שנה בהנחיה ובהקניה של מיומנויות למידה להורים, סגלי חינוך וילדים . ממחברי הספר "סודות הלמידה" .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר