עמוד:6

הנאה והנעה ללמידה : התוכנית מכוונת לעורר סקרנות, עניין וחדוות למידה בקרב התלמידים, באמצעות תכנים עדכניים שקרובים לעולמם ויוצרים מעורבות בתהליך הלמידה . התכנים לקוחים מכל ארבעת עולמות השיח : תקשורת המונים, תקשורת בין-אישית, שיח עיוני ושיח ספרותי . מרכיב עיקרי בתוכנית הוא סביבה דיגיטלית עדכנית, המותאמת לאופני למידה שונים . הסביבה הדיגיטלית מאפשרת : למידה דינמית ומשחקית, באמצעות סרטונים מהנים, משחקים ועוד . תיווך הלמידה, למשל באמצעות "מילים חמות" ( hyperlinks ) , טיפים בהבנת הנקרא ובכתיבה, המחשות לשוניות ועוד . חשיפה לעברית בחיי היום-יום, באמצעות צפייה בתוכניות אקטואליה ובכתבות, בהאזנה לשירים ועוד . מענה לשונוּת התוכנית מאפשרת לבחור בין טקסטים, תרגילים ומטלות הפקה בכתב ובעל פה . זאת במטרה לתת מענה לשונות התלמידים וליצור התאמה מדויקת יותר ליכולותיהם ולתחומי העניין שלהם . עקרון הבחירה מגביר מוטיבציה, מאפשר ביטוי אישי ומוביל ללמידה משמעותית . אסטרטגיות ומיומנויות התוכנית מקדישה תשומת לב מיוחדת להקניה של אסטרטגיות להבנת הנקרא ולפיתוח מיומנויות כתיבה, בהתאם לתוכנית הלימודים וכהכנה ללימודים בתיכון . זאת כדי לחזק את מיומנויות הלומד העצמאי ולאפשר לתלמידים להתמודד עם קריאה וכתיבה של מגוון טקסטים בעתיד הקרוב והרחוק . זיקה בין שפות שילוב מושכל של השפה הערבית בתהליך רכישת השפה העברית נסמך על גישת ריבוי הלשונות, על פי מסמך עקרונות CEFR-ה . גישה זו מדגישה הן את העלאת המודעות ליתרונות של לימוד שפות באשר הן, והן את חיזוק הקשרים והכישורים המשותפים ( והשונים ) שבין שפת האם – הערבית, ובין השפה הנרכשת – העברית . שילוב השפה הערבית ברכישת השפה העברית מסייע לפתח אצל התלמידים חשיבה דו-לשונית ואף 3 משרד החינוך, "עברית דבורה לדוברי ערבית – תוכנית מסגרת", יוני 2022 . 4 מועצת אירופה, היחידה למדיניות שפה, "מסגרת התייחסות אירופית משותפת לשפות : למידה, הוראה, הערכה ( מהא"ם ) " . תרגום : רחל מדר, 2016 . 6 מדריך למורה | מבוא

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר