עמוד:108

108 חיבור וחיסור עד 10 - חלק א | מבוא 7 . שימוש באצבעות לתלמידים מסוימים יש נטייה לפתור תרגילים בעזרת האצבעות . למרות הדמיון שבין הייצוג באצבעות ובין הייצוג באביזרים ( דסקיות על פסים ) , השימוש באביזרים עדיף על השימוש באצבעות מכמה סיבות : א . באמצעות אביזרים אפשר לפתור גם תרגילים בתחום ה- 20 . ב . באמצעות אביזרים אפשר לראות גם את החלקים וגם את השלם, שכן בשני הצבעים אפשר לשחזר את התרגיל בקלות . ג . יש תרגילים שמבחינה מוטורית קשה לבצע בעזרת האצבעות ( לדוגמה : = 6 - 9 ) . אף שרצוי לעודד את התלמידים להשתמש באביזרים, יש להתיר את השימוש באצבעות לתלמידים המתעקשים על כך . ואולם רצוי להדריכם להשתמש בדרך זו באופן יעיל עד כמה שאפשר, כלומר להשתדל להרים או להוריד בבת אחת את האצבעות המתאימות למספרים ללא מנייה קדימה או מנייה לאחור . 8 . משוואות חיבור וחיסור הנושא "חיבור וחיסור עד 01" כולל גם פתירת משוואות . לימוד משוואות בכיתה א נעשה לכל אורך השנה באמצעות המחשה בעצמים או באיורים . להלן פירוט סוגי המשוואות הנלמדים בכיתה א בפרקים השונים : הקשיים הצפויים בפתירת משוואות : א . ייתכנו תלמידים, בייחוד אלה שלא יעבדו לפי ההנחיה, שיחברו בין שני המספרים הכתובים במשוואה, ולכן יקבלו את התשובה השגויה הזאת : 5 = + 1 . ב . ייתכנו תלמידים שיעבדו באופן אוטומטי ויחברו או יחסרו לפי סימן הפעולה במשוואה הנתונה . לדוגמה, את משוואת החיסור הזו 3 = - 10 הם יפתרו כ- = 3 - 10 ויגיעו לתשובה הנכונה, אך אין זה אומר שהבינו את המשוואה . במשוואת חיבור כזו למשל : 5 = + 3 תלמידים אלה יטעו ויכתבו כך : 5 = + 3 . ג . במשוואה מסוג זה : 3 = - 7 תלמידים עלולים לטעות ולהשלים את החלק שסימנו ולא את החלק הנותר . תלמידים אלה יטעו ויכתבו כך : 3 = - 7 . רוב השגיאות בפתירת משוואות נובעות מזיהוי שגוי של השלם וחלקיו . מספר + = + מספר = + = מספר מספר - = מספר = + מספר - = מספר מספר = - מספר

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר