|
עמוד:107
107 חיבור וחיסור עד 10 - חלק א | מבוא כשפותרים תרגיל חיסור בעזרת פסים ודסקיות, חשוב מאוד להפוך את הדסקיות המייצגות את המספר השני בתרגיל ולשנות את צבען . אפשר גם להסתיר אותן, אך אין להסיר אותן . דרך זו תעזור בהמשך לחיזוק הבנת הקשר בין חיבור לחיסור . הקישור בין תרגילים ובין השלם והחלקים ממלא תפקיד חשוב בהבנת הקשר בין תרגילי חיבור לתרגילי חיסור שיש להם אותו המבנה ( אותו שלם ואותם חלקים ) . 3 . סדר כתיבת המספרים יהיו תלמידים שכשיתבקשו לומר תרגיל או לכתוב אותו, הם יעשו זאת באופן שגוי, לדוגמה : במקום "ארבע פחות שלוש" הם יאמרו "שלוש פחות ארבע" או יכתבו כך : = 4 - 3 . חשוב להדגיש את ההתאמה בין סדר הפעולות שמבצעים בעזרת האביזרים ובין סדר המספרים בתרגיל . כמו כן חשוב לקשר את תרגיל החיסור למבנה של שלם וחלקים ולהדגיש שהמספר הראשון בתרגיל חיסור הוא השלם . צפוי שקושי זה יתעורר אצל תלמידים מסוימים גם בהמשך הלימוד . לכן רצוי לחזור ולהדגיש את ההתאמה בין התרגיל ובין הייצוג שלו באביזרים . 4 . כיוון הכתיבה יש לשער שיהיו תלמידים שיתקשו לשמור על כיוון הכתיבה הנכון . לדוגמה, יהיו תלמידים שיתכוונו לכתוב את התרגיל 2 = 3 - 5 , אך לא יכתבו אותו משמאל לימין, ואז תתקבל אחת מהצורות השגויות האלה : 5 - 3 = 2 או 2 = 5 - 3 . ( ייתכן שבזמן הכתיבה כתב התלמיד בסדר הנכון - קודם את המספר ,5 אחריו 3 ובסוף 2 = , אלא שהוא לא כתב בכיוון הנכון - משמאל לימין ) . אם תלמיד כתב את התרגיל כך : 3 - 5 = 2 לא מדובר בשגיאה, כיוון שאת סימן השוויון אפשר לכתוב משני צידי התרגיל . רצוי לחזור ולהזכיר לתלמידים בכל הזדמנות מתאימה את כיוון הכתיבה הנכון של תרגילים . 5 . דסקיות הפוכות מייצגות את פעולת החיסור יש תלמידים שבמקום להפוך חלק מהדסקיות שעל הפסים ( כלומר חלק מתוך השלם ) , הם מוסיפים כמות של דסקיות לפי המספר שצריך לחסר, ואחר כך הופכים את הדסקיות האלה . חשוב להסביר לתלמידים אלה שהדסקיות שעל הפס הן השלם . לכן הדסקיות שיש להפוך הן חלק מהשלם, והדסקיות הנותרות הן החלק האחר . 6 . אי-הבחנה בין המספר המונה למספר הסודר יש תלמידים שמשמעות המספר כמייצג כמות ( המספר המונה ) עדיין אינה מבוססת אצלם . לדוגמה, כשהם מתבקשים לפתור את התרגיל = 3 - 6 בדסקיות על פסים, במקום להפוך שלוש דסקיות הם עלולים להציג אותו כך : ( הופכים את הדסקית השלישית ) . במקרה זה הם יקבלו תוצאה שגויה .
|
|