עמוד:106

106 חיבור וחיסור עד 10 - חלק א | מבוא דגשים בהוראת הפרק 1 . הקשר בין תרגילי חיבור וחיסור ובין השלם והחלקים • יהיו תלמידים שידעו לפתור חלק מהתרגילים או את כולם בעל פה עוד לפני הלימוד בכיתה . מובן שאין לדרוש מהם לפתור את כל התרגילים בעזרת אביזרים . ואולם מומלץ שתלמידים אלה ילמדו באופן עקרוני את דרך הפתרון של התרגילים בעזרת האביזרים ואת המושגים שלם וחלקים, כדי שיוכלו להיעזר בהמשך בפסים ובדסקיות בתחום מספרים שבו הם אינם שולטים, וכן כדי שיראו את הקשר בין חיבור לחיסור, הבולט מאוד באביזרים . • בתרגיל חיסור שני המספרים הנתונים הם שלם וחלק, והתוצאה של התרגיל היא החלק האחר . מסיבה זו, בשונה מתרגיל חיבור, בפתירת תרגיל חיסור בעזרת דסקיות יש לייצג תחילה רק את השלם ( המספר הראשון בתרגיל ) , אחר כך מזהים את החלק הנתון ( המספר השני ) והדסקיות שנותרו הן החלק האחר . 2 . פתירת תרגילים • אחת המטרות בפרקי החיבור והחיסור היא להביא את התלמידים לידי שליטה בפתירת תרגילי חיבור וחיסור עד 10 . הלימוד מתחיל בפתירת התרגילים באמצעות עצמים מוחשיים - דסקיות על פסים . בהדרגה התלמידים עוברים לפתרון בעל פה, המבוסס על ביצוע התהליך בדמיון במקום בעצמים המוחשיים . המעבר מפעילות בעצמים מוחשיים לפעילות בדמיון דורש את תשומת לב המורה . יהיו תלמידים שמעבר זה יתרחש אצלם במהירות, ויהיו כאלה שהוא יתרחש אצלם בשלבים, והם יזדקקו יותר לעזרת המורה . • תרגילי החיבור והחיסור בפרק דורגו לפי תחומי המספרים ולפי מידת המורכבות של פתירתם בעזרת דסקיות על פסים . במהלך העבודה בפרקים, כשפותרים תרגיל חיבור בעזרת פסים ודסקיות, חשוב מאוד להניח תחילה את הייצוגים של שני המספרים זה מתחת לזה ולא לבנות את המספר הראשון ואליו לצרף את המספר השני . הדבר חשוב מכמה סיבות : א . לא תמיד יעיל לצרף למספר הראשון את המספר השני . ב . בדרך זו התלמידים מבחינים בין פעולת החיבור לפעולת החיסור ( בחיסור בונים תחילה רק את השלם, שהוא המספר הראשון בתרגיל ) . ג . בשלבים הבאים של הלמידה התלמידים מתבקשים לדמיין את הצירוף ולא יבצעו אותו בפועל, לקראת השתחררותם מהאביזרים . מומלץ לייחד זמן לדיון בשאלה מה המספר שאליו מצרפים את המספר האחר . בדרך כלל הקביעה נעשית משיקולי נוחות - להעביר דסקיות מעטות יותר . בשלב של צירוף החלקים חשוב להניח את הייצוגים של שני המספרים ברצף, ללא רווחים בין הדסקיות . כך יהיה קל לזהות במהירות את התוצאה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר