עמוד:18

• מעבדת פסים ודסקיות - 2 פסים : המעבדה משמשת לייצוג מספרים בתחום ה- 10 בעזרת פסים ודסקיות ( או לחילופין ערוגות ופרחים ) . • מעבדת ישר המספרים : במעבדה זו אפשר לבחור את טווח המספרים על הישר, להציג ולהסתיר מספרים, להדגים קפיצות בגדלים שונים ולהציג מיקומים שונים בעזרת נבי הארנב וקני הקנגורו . מענה לשונות בפרק זה ניתן מענה לשונות הלומדים בכמה דרכים : • בכל יחידה הפעילויות מדורגות גם מבחינת תחום המספרים וגם מבחינת רמת הקושי, ומשלבות שימוש באמצעי המחשה, כגון חפצים קטנים, פסים ודסקיות, מדבקות וכרטיסים . יש להניח כי תלמידים שונים חושבים ברמות חשיבה שונות . חלקם חושבים בצורה קונקרטית יותר, וחלקם מצליחים להתקדם לחשיבה מופשטת יותר . אמצעי ההמחשה מאפשרים לכל אורך הדרך מענה לחשיבה קונקרטית . • בנושא רצף המספרים מצורף בסוף הספר לתלמיד נחש מספרים מחיק שהתלמידים יכולים להיעזר בו, ובצידו האחר המספרים חסרים, כך שהוא מאפשר גם לבצע משימות פתוחות . • מעבדות דיגיטליות וסרטונים תורמים להמחשה של רעיונות ומיומנויות מתמטיות כמו היכרות עם רצף המספרים, כתיבת מספרים והיכרות עם מבנה המספר ועם תבנית השלם והחלקים . • פעילויות "בשביל החוויה" מחזקות את הקשר בין המספר לכמות שהוא מייצג ומאפשרות למידת עמיתים . • פעילויות האתגר נותנות מענה לתלמידים מתקדמים ומזמנות אפשרויות פתרון שונות, מיצוי אפשרויות וחיפוש פתוח . • פעילויות פתוחות וסעיפי "משלכם" המאפשרים מענה בתחומי מספרים גדולים מ- 10 . • פעילויות "עולים שלב" בסוף הפרק נותנות מענה לתלמידים מתקדמים . כדאי להפנות אותם לפעילויות המתאימות במהלך הלמידה, ולא להשלימן ברצף רק בסוף הפרק . פעילויות אלה יכולות לשמש גם לשיח מתמטי במליאה או בקבוצות קטנות . דגשים בהוראת הפרק • בפרק עוסקים במספרים עד ,10 אך מומלץ לאפשר לתלמידים הבשלים לכך לעסוק בפעילויות הפתוחות גם במספרים גדולים מ- 10 . • אל תוותרו על השימוש באמצעי ההמחשה . חשוב להמחיש כמויות שוות בעצמים בגדלים שונים . יש תלמידים המבלבלים בין גודל הפריט לכמות, כך ש- 2 ספרים יכולים להיתפס בעיניהם כיותר מ- 3 מחקים לדוגמה . 18 הכרת המספרים עד 10 | מבוא

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר