עמוד:126

הערות לעצמי : 126 ב . חיבור עמוד בספר : 98 ב פתירת תרגיל לפי ההנחיות חשוב מאוד להניח תחילה את הייצוגים של שני המספרים זה מתחת לזה ולא לבנות תחילה את המספר הראשון ואליו לצרף את המספר השני . הדבר חשוב מכמה סיבות : א . לא תמיד יעיל לצרף למספר הראשון את המספר השני ( כפי שרואים בדוגמה שבעמוד הקודם, ולכן שם מצרפים את המספר הראשון לשני ) . ב . דרך זו עוזרת לתלמידים להבחין בין פעולת החיבור לפעולת החיסור ( בחיסור בונים תחילה רק את השלם, שהוא המספר הראשון בתרגיל ) . ג . בשלבים הבאים של הלמידה יתבקשו התלמידים לדמיין את הצירוף ולא יבצעו אותו בפועל לקראת השתחררותם מהאביזרים . בתרגילי חיבור אין חשיבות לסדר הצגת החלקים על הפסים, ולא משנה איזה חלק מצרפים אל האחר . הקישור בין תרגיל חיבור ובין השלם והחלקים ממלא תפקיד חשוב בהבנת הקשר בין תרגילי חיבור ובין תרגילי חיסור שיש להם אותו מבנה ( אותו שלם ואותם חלקים ) . נושא זה יילמד בהמשך . פעילות דיגיטלית בסביבת המורה ובספר הדיגיטלי אפשר למצוא את מעבדת פסים ודסקיות - תבנית ותרגיל . במעבדה זו מוצגים פסים ודסקיות, תבנית השלם והחלקים ומקום לכתיבת תרגיל מתאים . המעבדה מסייעת לקיים דיון בסיכום פעילות 2 . בוחרים בכל פעם זוג תלמידים שיציג את תהליך הביצוע שלו . עִם הַמוֹרה כך פותרים תרגיל חיבור בעזרת פסים ודסקיות : בונים את שני החלקים על שני פסים, כל מספר בצבע אחר . מצרפים דסקיות מפס אחד לפס האחר . מזהים את השלם, שהוא התוצאה של התרגיל . 2 . בַּחֲרוּ שְׁנֵי מִסְפָּרִים קְטַנִים מֵ- 5 לַחֲלָקִים וְכִתְבוּ אוֹתָם בַּתַבְנִית וּבַתַרְגִיל . הֵעָזְרוּ בַּפַּסִים וּבַדִסְקִיוֹת כְּדֵי לִפְתֹר אֶת הַתַרְגִיל וְהַשְׁלִימוּ . + חֵלֶק = חֵלֶקשָׁלֵם שָׁלֵם חֵלֶקחֵלֶק שָׁלֵם = 4 + 3 43 חֵלֶקחֵלֶק = 4 + 3 שָׁלֵם 43 חֵלֶקחֵלֶק ב . חִבּוּר 9898

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר