עמוד:64

ייתכן שיהיו תלמידים שייצגו את 3 כך : כלומר יניחו דסקית אחת במשבצת השלישית . המשמעות של המספר כמייצג כמות ( המשמעות הקרדינלית של המספר ) כנראה עדיין אינה מבוססת אצל תלמידים אלה . לפיכך מומלץ לבקש מהם לשים על הפס את כל כמות הדסקיות המתאימה למספר . ג הנחת דסקיות על הפס בדרך מוסכמת כדי שיהיה קל לעבוד בהמשך ולזהות את המספרים במהירות, מסבירים לתלמידים שמשלב זה יניחו כולם את הדסקיות באותו האופן : • מתחילים להניח את הדסקיות מקצה הפס ( מימין או משמאל ) , ומניחים כל דסקית במשבצת נפרדת . • מניחים את הדסקיות ברצף, בלי משבצות ריקות ביניהן . • מייצגים מספר בעזרת דסקיות מאותו הצבע . מבקשים מהתלמידים לייצג מספרים נוספים בדסקיות על הפס . כשמניחים 5 דסקיות או יותר, חשוב להדגיש שהדסקיות מכסות יחידה אחת של 5 ועוד דסקיות ביחידה השנייה . דיון : איך מייצגים את המספר 0 ? באמצעות פס ללא דסקיות . ד . מייצגים את כל המספרים - פעילות דמיון מודרך ( הפעילות מתאימה החל מעמוד 51 ) • תרגול בדמיון : מבקשים מהתלמידים לעצום את עיניהם ולהניח בדמיון 7 דסקיות על הפסים . מבקשים מהם לפקוח את עיניהם ולהניח דסקיות על הפסים באופן שדמיינו . בודקים : האם הם הקפידו על הדרך המוסכמת ? באיזה צבע הדסקיות שהם דמיינו ? מאיזה צד של הפס הם רואים את הדסקיות ? האם השתמשו בחלק אחד של הפס או בשני החלקים ? האם כל הדסקיות מסודרות ברצף ? • מדגימים את הבנייה הנכונה על הלוח או בעזרת מעבדת פסים ודסקיות - 2 פסים . • מבקשים מהתלמידים לייצג את המספר 7 בעזרת האצבעות ( לשם כך חייבים להשתמש בשתי הידיים ) . • מבקשים מהתלמידים להציע מספרים נוספים שכדי לייצג אותם משתמשים בשני חלקי הפס ( ובשתי הידיים ) ולייצג אותם . עודדו אותם להשתמש במניית המשך ( מ- 5 ) . 2 . מזהים מספרים במהירות ( הברקה ) ( הפעילות מתאימה החל מעמוד 46 ) אביזרים לכל תלמיד : כרטיסי מספרים מסוף ספר 1 אביזרים למורה : מספרים המיוצגים בדסקיות על פסים מנספח א בעמודים 221 - 223 במדריך זה מציגים לתלמידים בכל פעם ייצוג של מספר אחר בדסקיות על פסים ( או בעזרת הידיים ) . התלמידים מזהים את המספר ומרימים את הכרטיס של המספר המתאים או קוראים בשם המספר . מבקשים מהם להסביר כיצד זיהו את המספר . רצוי לשמוע בכל פעם הסברים שונים . הינה הסברים אפשריים לזיהוי המספר 7 : "ראיתי 5 מלא ועוד ,2 ואני יודע שזה 7 . " "זה כמעט ,10 חסר ,3 אז זה 7 . " מומלץ לחזור על פעילות זו לעיתים קרובות, עד שרוב התלמידים מצליחים לזהות כמויות עד 10 בלי למנות . 64 מבנה המספרים 0 עד 10 | מבוא ליחידה

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר