עמוד:63

מבנה המספרים 0 עד 10 - מבוא ליחידה ב יחידה ד לומדים לייצג את המספרים עד 10 בדסקיות על פסים . הפסים מצוירים על דף קשיח ומחיק . על כל פס יש מקום ל- 10 דסקיות, ויש הפרדה באמצע, ל- 5 ו- 5 . הדסקיות הן דו-צדדיות - בצד אחד כתומות ובצד האחר כחולות . בעזרת ייצוג המספרים בדסקיות על פסים, התלמידים יוצרים תבנית לכל כמות ולומדים לזהות כמויות ללא צורך במנייה . הכרת המבנה מסייעת לבצע פעולות בדמיון ובהמשך מעודדת חישובים בעל פה . כדי להבין את החשיבות של השימוש בדסקיות על פסים, עשו בעצמכם את ניסוי המחשבה הזה : • נסו לדמיין 7 עיגולים מפוזרים . האם הצלחתם לראות בעיני רוחכם 7 בדיוק ? • נסו לדמיין 2 עיגולים נוספים המצטרפים ל- 7 . האם תוכלו למנות את העיגולים בדמיונכם ? • כעת חזרו על ניסוי המחשבה, אך הפעם סדרו את העיגולים בדמיונכם על פסים כדוגמת הפסים המחיקים . רוב האנשים ( גם מבוגרים, ואפילו מתמטיקאים ) אינם מסוגלים לדמיין כמויות גדולות מ- 5 ללא סדר או מבנה . כדי לעשות זאת, אנחנו מפרקים את הכמויות לכמויות קטנות יותר ( למשל כדי לדמיין 7 עיגולים, מדמיינים קבוצה של 3 ולצדה קבוצה של 4 ) או מסדרים אותן ( למשל מסדרים 9 עיגולים ב- 3 שורות של 3 עיגולים ) . תלמידים צעירים, שרק התחילו את לימודי המתמטיקה, עדיין אינם יכולים למצוא סידורים וארגונים כאלה בכוחות עצמם . השימוש בדסקיות על פסים מסייע להם לסדר את הכמויות כדי שיוכלו לראות אותם בדמיונם . הפסים הם מחיקים, ולכן במקום להניח דסקיות על הפסים אפשר לצייר עליהם את הדסקיות ( עיגולים ) בטושים מחיקים . ואולם מומלץ לעבור לציור רק לאחר שהתלמידים צוברים ניסיון בייצוג המספרים על ידי הנחת דסקיות . נוסף על העיסוק בדסקיות על פסים, ביחידה זו מייצגים מספרים גם באמצעות כפות הידיים ( אצבעות ) , מטבעות ומכוניות צעצוע באריזות של 5 . כל הייצוגים האלה מתאימים לתבנית של ייצוג המספרים בדסקיות על פסים . הצעה לפעילויות פתיחה 1 . יוצרים כמויות בדסקיות על פסים ( המורה עם הכיתה כולה ) אביזרים : דסקיות ממארז האביזרים ופסים מחיקים מסוף ספר 1 לכל תלמיד א . חוקרים את הפסים התלמידים מתבוננים בדף הפסים ( בצד שבו שני פסים ) ודנים בשאלות : • כמה משבצות יש בכל פס ? • כיצד הפסים מחולקים ? כמה משבצות יש בכל חלק ? תרגול בדמיון : בקשו מהתלמידים לעצום את עיניהם ולדמיין פס אחד . עודדו אותם לתאר את ההפרדה ל- 2 יחידות של 5 ואת מספר המשבצות בכל פס . ב . הנחה חופשית של דסקיות על הפס כל תלמיד ותלמידה לוקחים 3 דסקיות . מבקשים מהתלמידים להניח את הדסקיות על גבי הפס . אפשר לכתוב את המספר 3 על הדף המחיק ליד הפס . משוחחים על הדרכים השונות של התלמידים לייצג את המספר ומדגימים על הלוח אפשרויות שונות . הינה כמה דוגמאות : שָׁלֵם חֵלֶקחֵלֶק 63 מבנה המספרים 0 עד 10 | מבוא ליחידה

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר