עמוד:172

172 מצולעים - חלק א | מבוא ידע קודם לפי תוכנית הלימודים לחינוך הקדם יסודי, הילדים עסקו בצורות בגן ומחוצה לו וצפויים להגיע עם יכולות אלה : • זיהוי, שיום וסרטוט צורות דו-ממדיות • זיהוי, שיום וסרטוט קווים ישרים וקווים שאינם ישרים • הבחנה בין מצולעים שונים לפי מספר הצלעות או מספר הקודקודים • שיום המצולעים מה בפרק א . מהו מצולע ? היחידה עוסקת במאפיינים של מצולע . התלמידים מבחינים בשתי תכונות חשובות המגדירות מצולע : 1 . מצולע הוא צורה סגורה 2 . מצולע הוא צורה הבנויה רק מקווים ישרים . בפתיחת הפרק התלמידים עוזרים ליעל מפינת החי לבנות חצרות לחיות . הם בונים את החצרות בעזרת הרצועות הירוקות ממארז האביזרים, והם צריכים לבנות חצרות סגורות כדי לשמור על החיות וכדי לאפשר להן פרטיות . לאורך היחידה התלמידים מזהים מצולעים המסורטטים בספר וכן מצולעים בסביבה שלהם . המושגים הנלמדים ביחידה הם מצולע, צלע וקודקוד . בתהליך הבנייה של מצולעים מרצועות, המושגים צלע וקודקוד נעשים מופשטים פחות מכיוון שיש להם ייצוג מוחשי . כל רצועה היא צלע, וכל חיבור בין שתי צלעות הוא קודקוד . נוסף על כך התלמידים מגיעים להבנה כי מספר הצלעות במצולע שווה למספר הקודקודים . ב . סוגי מצולעים היחידה עוסקת במאפיין הבסיסי המגדיר את סוג המצולע - מספר הצלעות והקודקודים . ביחידה זו התלמידים מיישמים את מה שלמדו ביחידה א . הם לומדים כי שמו של מצולע נקבע לפי מספר הצלעות או מספר הקודקודים שלו . שמות המצולעים בעלי 3 - 6 צלעות מוכרים לרוב התלמידים, אך הם מתקשים יותר לזכור את שמותיהם של אלה בעלי מספר צלעות גדול יותר ( עד 10 צלעות ) : • מצולע שיש לו 7 צלעות נקרא משובע . • מצולע שיש לו 8 צלעות נקרא מתומן . • מצולע שיש לו 9 צלעות נקרא מתושע . • מצולע שיש לו 10 צלעות נקרא מעושר . לאורך היחידה התלמידים מזהים את המצולעים במנחים שונים ובאיורים מורכבים, ואף מתנסים בהרכבה של מצולע בעזרת מצולעים אחרים ובסרטוט על גבי רשת נקודות .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר