|
עמוד:13
א . שברים במילים ( שלישים ושישיות ) עמודים 7 – 10 הצעה לפעילות פתיחה אומרים לתלמידים שבר כלשהו בשלישים, למשל 8 שלישים, ושואלים : כמה מקלות שלישים צריך כדי לייצג את השבר ? התלמידים לוקחים מספר מתאים של מקלות שלישים ומסמנים עליהם את השבר בטוש מחיק . ב פעילות 6 חשוב לשים לב לכך שלפעמים יש לצבוע שבר ולפעמים יש לכתוב שבר . אפשר לדון ב סעיפים ה ו- ו , שרק בהם מתאים גם מספר שלם של יחידות ( 3 יחידות ו- 4 יחידות בהתאמה ) . המטרה של פעילות 7 היא לסייע לתלמידים הזקוקים לכך להתגבר על הקושי להבחין בין מספר השלישים למספר היחידות ( או המקלות ) . לדוגמה, תלמידים עלולים להתבלבל בין מקל אחד של שלישים, שהוא למעשה יחידה, ובין שליש אחד . בפעילות הזאת נעשית הבחנה ברורה ומפורשת בין השניים, והתלמידים מתמקדים בהבדל ביניהם . פעילויות 8 ו- 9 מציגות לתלמידים לראשונה יחידות בצורה שונה מהמקלות שנחשפו אליהם עד כה – עיגול, ריבוע, משולש ועוד . המטרה בפעילויות האלה היא להדגיש עיקרון חשוב בשברים, עיקרון של חלוקה לחלקים שווים, וה דיון הבא לפני פעילות 8 נועד לעורר את מודעות התלמידים לעיקרון הזה . חשוב להבהיר לתלמידים שכפי שמצאו שליש של יחידה על המקל, אפשר למצוא שליש של כל צורה : חשוב להדגיש שהצורה המסומנת היא שליש רק אם הצורה השלמה מחולקת לשלושה חלקים שווים בדיוק . כמו כן יש לשים לב להוראה בפעילות ,8 שלפיה יש לצבוע שליש בלי להוסיף קווי חלוקה . צורות שוות שטח וצורות חופפות צורה היא שליש מצורה אחרת אם שטחה הוא שליש מהשטח הכולל, כלומר אין הכרח שהצורות יהיו שוות בצורתן ( חופפות ) , אלא שוות בשטחן . בצורה שלפניכם גם החלק האפור כהה הוא שליש וגם החלק האפור בהיר הוא שליש . אין לצפות מהתלמידים להבין את העניין הזה לעומקו, אלא רק להבינו באופן אינטואיטיבי . לכן יש בספר רק דוגמאות של חלקים חופפים . אם צורה מחולקת לשלושה חלקים שווים ואחד החלקים צבוע, החלק הצבוע הוא שליש מהצורה . 13
|
|