עמוד:4

4 מבוא לחוברות ״גילויים״ | © כל הזכויות שמורות למטח להלן כמה מאפיינים של דרכי החשיבה והאסטרטגיות שהתלמידים מפעילים : • נסייה וטעייה • מיצוי אפשרויות • חשיבה הפוכה ( חשיבה בכיוון לא שגרתי – מהתוצאה הנתונה אל בניית התרגיל המתאים או המצב המתאים ) • הכללה • אומדן • כילול ( אינטגרציה ) של תחומים שונים . אופי הפעילויות מדגיש את תהליך החקירה ומפחית בחשיבותה של התוצאה הסופית . רוב הפעילויות מאפשרות גישה ואסטרטגיות שונות לפתרון, וחשוב לעודד את הילדים לדון ולהשוות בין הפתרונות השונים העולים במהלך העבודה . חשוב לדעת : הפעילויות אינן בבחינת תוספת של תרגול ואינן מיועדות ללימוד חוקים וכללים נוספים על אלה הנלמדים בכיתה . איננו ממליצים להשתמש בפעילויות אלה או בדומות להן במסגרת של מבחנים . ארגון העבודה • רוב העבודה בחוברת יכולה להיעשות באופן עצמאי, בלא התערבות המורים . תפקידם העיקרי של המורים הוא לרכז את הדיונים בתחילת כל יחידה ובסיומה . • מומלץ לעבוד בפעילויות בקבוצות . • הפעילויות מדורגות ומאפשרות לכל תלמיד להתקדם בהן על פי יכולתו . אין צורך שכל תלמיד בקבוצה ישלים את כל המשימות ביחידה . המורים יכולים לתת משימות מסוימות מתוך הפעילויות האלה גם לקבוצות תלמידים נוספות בכיתה . • מומלץ שהמורים יתנסו בעצמם בתהליכי החקירה הדרושים לפתרון הפעילויות בטרם יפתרו אותן התלמידים בכיתה . בדרך הזאת הם יכולים להעריך את משך הזמן הדרוש לכל פעילות ולתכנן את המבוא ואת הדיון המסכם . העבודה ברוב היחידות נעשית בשלושה שלבים : מבוא, חקירה ודיון מסכם . להלן פירוט של כל שלב ושלב : 1 . מבוא – זהו השלב שבו המורים מציגים את המושגים הדרושים לביצוע הפעילויות ביחידה ומנהלים דיון, ורצוי שינהלו את הדיון עם הקבוצה כולה . במקומות שבהם מומלץ לקיים את השלב הזה מופיע הסמל . לעיתים אין צורך בשלב הזה והמורים יכולים להחליט, לפי שיקול דעתם, אם אפשר לתת את הפעילות לתלמידים בלי הקדמה כלשהי . 2 . חקירה – לעבודה המשותפת של התלמידים יש תפקיד מכריע בשלב הזה . התלמידים עובדים בקבוצה, ותפקיד המורים מצטמצם ל"הנחיה סמויה" בעבור תלמידים הנתקלים בבעיה . מומלץ למעט במתן רמזים ולהשתדל להדריך את התלמידים בעזרת שאלות ולא באמצעות מתן תשובות ישירות .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר