|
עמוד:26
ד . פעולות בשברים שהמכנים שלהם שווים ל פעילות 5 יש שתי מטרות – האחת היא תרגול נוסף בחיסור וחיבור שברים שהמכנים שלהם שווים, והאחרת היא הקדמה לנושא כפל שבר במספר שלם . ב סעיפים ג ו- ו יש תרגילי שרשרת שאפשר להתאים להם תרגילי כפל . התלמידים מתאימים תרגיל כפל לתרגיל שכבר פתרו, ובכך נזכרים הן במשמעות הכפל של שבר במספר שלם והן בדרך לפתרון תרגילים כאלה . ב פעילות 6 התלמידים פותרים תרגילי כפל . הם יכולים לפתור את התרגילים כחיבור חוזר . מרבית התלמידים ימצאו אסטרטגיות וקיצורי דרך לפתרון התרגילים . הבדיקה בפעילות הזאת משמשת גם חזרה על הנושא של שברים על ישר המספרים . ב פעילויות 7 – 12 מתרגלים חיבור וחיסור שברים וכפל שבר במספר שלם בהקשרים שונים . תלמידים הזקוקים לכך יכולים להיעזר בפסים המחולקים המחיקים . ב פעילות 9 התלמידים עוסקים בכפל שבר במספר שלם בהקשר של חישוב שטח מלבן . ב פעילות 10 הם פותרים תרגילים שבהם כמה פעולות, ועליהם להקפיד על סדר פעולות החשבון . התרגילים ב פעילות 11 נראים ממבט ראשון כמו תרגילים מסוג שעדיין לא נלמד משום שבכל תרגיל יש שברים שהמכנים שלהם שונים . עם זאת בשלבי הביניים של הפתרון מתקבלים מספרים שלמים וחלק מהמכנים נעלמים . 2 × 4 7 ) - 87 + 15 1 ג = ( 15 2 + 12 + 35 + 2 א = 5 1 × 6 1 × 3 + 3 3 ד = 6 2 × 5 + 7 ב = 5 דד יוןיון כיצד פתרתם כל אחד מהתרגילים ? לדוגמה, ב סעיף א יש להשתמש בחוק החילוף בחיבור, לסכום תחילה את שני החצאים ולקבל 1 . הסכום של שני השברים האחרים גם הוא 1 , ולכן תוצאת התרגיל היא 2 . המטרה של הפעילות היא להעביר מסר חשוב – כל תרגיל הוא קצת אחר, וכדי לפתור תרגילים יש להתעמק במספרים המופיעים בהם ובמשמעותם ולחשוב באופן פתוח . ב פעילויות 13 - 29 התלמידים פותרים תרגילים שיש בהם מספרים מעורבים . פעילויות 13 ו- 14 עוסקות בהשלמה של שבר או של מספר מעורב למספר שלם ומשמשות הכנה לפעולות במספרים מעורבים . ב פעילות 15 על התלמידים לכתוב מספרים על ישרי מספרים . בסוף הפעילות יש דיון : התבוננו בישר שבסעיף א . כיצד אפשר להיעזר בו כדי לפתור את התרגילים האלה ? 1 6 3 - 911 5 = 511 + 11 דד יוןיון = 11 26
|
|