|
עמוד:52
ב . חיבור וחיסור בתרגילים שב פעילות 14 התלמידים נוכחים לדעת שבתרגיל חיסור, אם מוסיפים את אותו מספר למחסר ולמחוסר או מחסרים את אותו מספר מהמחסר ומהמחוסר, התוצאה נשארת ללא שינוי . 14 . » בכל סעיף שבצו את המספרים שעל לבני המשחק כך שיתקבלו שוויונות . א 499 501 - = 500 - 700 701 699 - = 500 - 700 דד יוןיון איך אפשר לשבץ את המספרים בלי לפתור את התרגילים ? לפעמים נוח להשתמש בידע הזה כדי לפתור תרגילי חיסור בלי להשתמש באלגוריתם . למשל : = 198 – 3,482 אם מוסיפים 2 למחוסר ולמחסר מתקבל התרגיל הזה : = 200 – 3,484 = 198 – 3,482 , ואת התרגיל הזה קל לפתור בעל פה . ב פעילויות 15 ו- 16 התלמידים ממשיכים לעסוק בחקר תכונות של פעולות החשבון באמצעות קשר בין תרגילים . בפעילויות האלה חוקרים את פעולת החיסור . התלמידים בודקים כיצד תוצאת תרגיל החיסור משתנה כשמשנים את המספרים בתרגיל : • אם מוסיפים את אותו מספר גם למחוסר וגם למחסר, או מחסירים את אותו מספר, התוצאה נשארת ללא שינוי . דוגמה : 135 - 454 = 134 - 453 • אם מוסיפים מספר למחוסר, התוצאה גדלה, ואם מחסירים מספר מהמחוסר, התוצאה קטנה . דוגמה : 137 - 454 > 137 – 453 • אם מוסיפים מספר למחסר, התוצאה קטנה, ואם מחסירים מספר מהמחסר, התוצאה גדלה . דוגמה : 138 - 453 > 137 – 453 אין להדגיש את המונחים "מחוסר" ו"מחסר", וחשוב לא ללמד את הכללים . עם זאת כדאי לבקש מהתלמידים הסברים למקרים מסוימים . הינה דוגמה להסבר של ילד לדוגמה האחרונה : הסימן הוא > מפני שאם מחסירים מ- 453 מספר גדול מ- 137 "נשאר פחות" מ- 453 . ב פעילויות 17 ו- 18 חוקרים אי-שוויונות של חיבור וחיסור . תחילה, ב פעילות 17 , התלמידים משלימים מספרים באופן לא שיטתי במטרה להגיע לאי-שוויון נכון, ובהמשך, ב פעילות 18 , המוגדרת אתגר, הם מתבקשים להכליל ולבדוק מה המספר הקטן ביותר המתאים והגדול ביותר המתאים, אם אפשר . 52
|
|