|
עמוד:75
ב . בעיות דו-שלביות ב פעילות 7 , המוגדרת פעילות אתגר, מוצגות שתי בעיות שבהן אותם נתונים מספריים ושלושה תרגילי שרשרת שבהם אותם מספרים . ההבדל בין התרגילים הוא בסדר ובסוג של פעולות החשבון . התלמידים מתבקשים להתאים לכל בעיה תרגיל שרשרת ולשים לב לסדר הפעולות המתאים לכל בעיה . להלן הפתרונות של הפעילות : בחנות הממתקים היו 40 ק"ג סוכריות . לקראת חג החנוכה מכרו 30 אריזות 1 ק"ג . של סוכריות, כל אחת במשקל 2 כמה קילוגרמים של סוכריות נשארו בחנות ? בחנות הפיצוחים מוכרים אגוזים באריזות, 1 ק"ג אגוזים בכל אריזה . לקראת חג 2 הפסח מכרו 40 אריזות של אגוזי מלך ו- 30 אריזות של אגוזי לוז . כמה קילוגרמים של אגוזים נמכרו בסך הכול ? בעיה א תשובה לבעיה בתשובה לבעיה א בעיה ב 1 × ( 30 + 40 ) = 2 » פתרו את שני התרגילים המתאימים לבעיות וכתבו את התשובות שלהן . 7 . קראו את שתי הבעיות . » מתחו קו מכל בעיה אל תרגיל השרשרת המתאים לה . 1 × ( 30 - 40 ) = 2 1 × 30 - 40 = 2 אתגראתגר נשארו בחנות 25 קילוגרמים נמכרו 35 קילוגרמים של של סוכריות . אגוזים בסך הכול . ב סעיף ב ב פעילות 10 התלמידים מתבקשים לכתוב במחברת בעיה מילולית לאחד התרגילים . נוסף על החשיבות בכך שהתלמידים יכתבו בעיות בעצמם, גם לעבודה במחברת חשיבות רבה, ולכן מומלץ מאוד להקפיד על כתיבת השאלות במחברת . ב פעילות 11 יש שתי בעיות מסוג מורכב מעט יותר . קשה יותר לאתר בהן את שאלת הביניים, והקשר שלהן לתבניות של מבנה חיבורי ומבנה כפלי ברור פחות . שתי הבעיות נראות שונות מאוד זו מזו, אף שלמעשה הן חולקות מבנה דומה . הבעיה ב סעיף א קלה יותר להבנה ומשמשת גם הכנה לבעיה ב סעיף ב . כדאי להדגיש את קווי הדמיון בין שתי הבעיות . חלק מהתלמידים עשויים לבחור להתבונן בבעיות האלה כמו בפתרון בעיות לא שגרתיות ולפתור אותן בדרך של נסייה וטעייה . כדאי להציג להם גם את האלטרנטיבה של הפתרון על ידי ניתוח מבנה הבעיה, אולם אין לשלול את דרך הפתרון שהתלמידים בוחרים כל עוד היא מנומקת ומפורטת . 75
|
|