עמוד:11

א . השבר כחלק משלם – חזרה והעמקה פעילויות 16 – 20 עוסקות בהשוואות שברים קטנים מ- 1 . פעילויות 16 ו- 17 משמשות הקדמה לנושא השוואת שברים, ו פעילויות 18 – 20 משמשות לתרגול . התלמידים עסקו בהשוואת שברים גם בכיתה ד . פעילות 16 נועדה להמחיש באמצעות סיפור את הרעיון שככל שמחלקים שלם לחלקים רבים 1 . 1 > 7 יותר, כך החלקים קטנים יותר, ולכן 6 בהמשך, בכל פעם שהתלמידים מתלבטים בהשוואה בין שני שברים יסודיים ( שברים שהמונה שלהם הוא 1 ) הם יכולים לחזור ולהיזכר בסיפור על הגינות שבפעילות הזאת . יוצא מן הכלל עמוד 15 – ראו פירוט בסוף המדריך ( עמודים 95 – 104 ) את פעילות 17 התלמידים פותרים בהנחיית המורה . בכל סעיף יש לבחור את השבר המתאים לכל קנקן בהתאם לכמות המיץ שיש בו . ההתאמה נעשית על סמך השוואה בין שני השברים הנתונים . אם יודעים איזה שבר גדול יותר, אפשר להתאים אותו לקנקן שיש בו כמות גדולה יותר של מיץ . ב סעיף א משווים בין שני שברים יסודיים ומיישמים את הרעיון שהודגם בפעילות 16 – ככל שמספר החלקים גדול יותר, כך החלקים קטנים יותר . אם מחלקים את הקנקן ל- 8 חלקים שווים, מקבלים חלקים קטנים יותר ממה שמקבלים אם מחלקים אותו ל- 5 חלקים שווים . לכן 1 מתאים לקנקן שיש בו כמות קטנה יותר של מיץ . השבר 8 סעיפים ב ו- ג מתבססים על סעיף א : אחרי שמוצאים ששמינית קטנה מחמישית, יודעים ששתי שמיניות קטנות משתי חמישיות ( ושלוש שמיניות קטנות משלוש חמישיות, וכן הלאה ) . ב סעיף ג הקשר מורכב יותר . עדיין מדובר בשמיניות ובחמישיות, אבל המונים של השברים שונים . יש לשים לב לכך שבשני השברים חסר 4 ליטר מיץ הוא קנקן שבר יסודי כדי להשלים את כמות המיץ לקנקן שלם . קנקן שנשארו בו 5 1 ליטר 7 ליטר מיץ הוא קנקן ששתו ממנו 18 ליטר מיץ, ואילו קנקן שנשארו בו 8 ששתו ממנו 5 7 מתאים לקנקן ששתו ממנו כמות מיץ קטנה יותר, מיץ . שמינית קטנה מחמישית, ולכן השבר 8 כלומר לזה שנשארה בו כמות מיץ גדולה יותר . שלושת הסעיפים בפעילות משמשים חזרה על דרכים להשוות בין שברים בעלי מונים שווים ולהשוות בין שברים בעזרת השלמה לשלם . ב פעילויות 18 – 20 התלמידים מתרגלים השוואת שברים מהסוגים שהופיעו בפעילות 17 בהקשרים שונים . ב פעילות 18 ממשיכים להיעזר בסיפור המיץ בקנקנים . בסוף הפעילות התלמידים מתבקשים לבחור סעיף אחד ולהסביר את תשובתם . בכיתה ה התלמידים נדרשים לדעת לנמק ולהסביר את תשובותיהם . זאת מיומנות הדורשת תרגול והדרכה, ולכן מומלץ לדון בהסברי התלמידים ולנתח אותם . 11

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר