עמוד:5

מבוא לפרק פעולות בשברים בכיתה ד למדו התלמידים לחבר ולחסר שברים ומספרים מעורבים כשהמכנים של כל השברים שווים . כמו כן הם נחשפו למקרים שבהם מכנה אחד הוא כפולה של המכנה האחר ולמדו לכפול שבר במספר שלם . את כל הפעולות האלה עשו התלמידים בעזרת צביעה במקלות השברים, ולכן עסקו בעיקר בשברים שהמכנים שלהם קטנים, המתאימים למקלות השברים . בכיתה ה התלמידים ממשיכים לעסוק באותן פעולות . ביחידה ד בפרק הזה, "שברים – חלק א", הם עוסקים רק בחיבור וחיסור שברים שהמכנים שלהם שווים ומספרים מעורבים שהמכנים של השברים שבהם שווים, אולם בתרגילים יש גם מכנים גדולים שאי אפשר לייצג בעזרת מקל שברים או בעזרת ציור . בפרק "שברים – חלק ב" בספר 14 הם לומדים לחבר ולחסר שברים בעלי מכנים שונים בעזרת מציאת מכנה משותף . בעיות מילוליות בשברים לאורך כל הפרק התלמידים נדרשים לפתור בעיות מילוליות בהתאם לנושאים הנלמדים . ביחידה האחרונה, יחידה ז, הם פותרים בעיות מילוליות כלליות המשלבות נושאי לימוד שונים יחד . אביזרים ואמצעי המחשה לאורך הפרק השברים מיוצגים בעזרת פשטידות המחולקות לחלקים שווים ובעזרת פסים מחולקים המזכירים את מקלות השברים שליוו את הלימוד בכיתה ד . כדי לאפשר לתלמידים להשתמש בייצוגים האלה באופן חופשי, העבודה בפרק מלווה בשני דפים מחיקים המצורפים בסוף הספר לתלמיד, באחד פשטידות מחולקות ובאחר פסים מחולקים . התלמידים יכולים להשתמש בדפים המחיקים במידת הצורך . בסוף הספר מצורף גם דף גזירה המשמש לפעילות מסוימת . פשטידת חצאים פשטידת חמישיות פשטידת שמיניות פשטידת רבעים פשטידת שביעיות פשטידת עשיריות פשטידת שלישים פשטידת שישיות פשטידת תשיעיות דד ממ חיקחיק לפרק ״שברים - חלק א״ פשטידות מסלולים פלוס, כיתה ה © כל הזכויות שמורות למרכז לטכנולוגיה חינוכית 2 חלקים 3 חלקים 4 חלקים 5 חלקים 6 חלקים 7 חלקים 8 חלקים 9 חלקים 10 חלקים 11 חלקים 12 חלקים פסים מחולקים לפרק ״שברים - חלק א״ טבלאות ״חלק מכמות״ לפרק ״שברים - חלק א״ כמה ? איזה חלק ? כמה ? איזה חלק ? 1 1 מסלולים פלוס, כיתה ה דד ממ חיקחיק © כל הזכויות שמורות למרכז לטכנולוגיה חינוכית 5

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר