עמוד:86

מבוא לפרק מומלץ להציג לפני התלמידים את שתי הדיאגרמות ולדון בדמיון ובשוני ביניהן . כמו כן מומלץ לדון בהטעיות האפשריות הנובעות מהצגת נתונים כאשר הציר המאונך אינו מתחיל ב- 0 . לדוגמה, מהתבוננות בעמודות שבדיאגרמה השנייה אפשר להסיק כאילו מספר הקונים ביום ו היה גדול פי 2 ממספר הקונים ביום א, אך למעשה מספר הקונים ביום ו היה גדול רק פי 2 . 1 ממספר הקונים ביום א ( 600 קונים לעומת 500 קונים בהתאמה ) . גם בחירת קנה המידה נתונה לשיקול דעת, ויש להחליט איזה קנה מידה יאפשר תיאור יעיל יותר . למשל, בקנה מידה שונה הדיאגרמה של מספר הקונים תיראה ברורה יותר, כמו בדוגמה זו : מספרמספר הקונים בימי השבוע השונים הקונים ימי ו ה ד ג ב א השבוע 700 650 600 550 500 450 400 דיאגרמת עמודות כפולה כשרוצים להשוות בין שתי מערכות נתונים מקבילות, כגון מספר כלי הרכב השונים החולפים בכביש בבוקר לעומת מספרם בצהריים, מקובל לסרטט דיאגרמת עמודות כפולה . זאת משום שהיא מאפשרת לראות את נתוני שתי המערכות בו-זמנית, על אותה הדיאגרמה, ובכך להקל את ההשוואה ביניהן : מספרהשוואת מספר כלי רכב בזמנים שונים כלי הרכב כלי אוטובוסמכוניתמשאיתאופנוע הרכב בוקר 16 צהריים 14 12 10 8 6 4 2 0 86

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר