עמוד:52

א . בעיות תנועה לעומת זאת, ב סעיפים ד ו- ה הנתונים אינם כתובים, ויש טבלה ריקה וציור פתוח שהתלמידים יכולים להשלים כדי לפתור את הבעיות, לדוגמה ב סעיף ד : ד זמן דרך ) בשעות ( ) בק״מ ( 1 רכבת נסעה 120 ק"מ במשך שעתיים . בכל שעה היא נסעה את אותו המרחק . כמה קילומטרים נסעה הרכבת בכל שעה ? תרגיל : התחלה שעה 60 60 = 2 : 120 60 2 120 60 ק”מ שעה 120 ק”מ לאחר פעילות 2 התלמידים נחשפים לראשונה להגדרת המהירות : מהירות היא מידה המתארת את המרחק שעוברים ביחידת זמן . המהירות היא היחס בין המרחק שעוברים ובין הזמן שבו עוברים את המרחק הזה . מקובל למדוד מהירות של כלי רכב ביחידות של קילומטרים בשעה או בקיצור קמ"ש, כלומר מספר הקילומטרים שעוברים בשעה אחת . כדאי להבהיר לתלמידים את שלושת המושגים הקשורים לבעיות תנועה : זמן, מהירות ודרך בעזרת שאלות מתאימות : השאלות "כמה קילומטרים ? " ו"מה אורך הדרך שעברה המכונית ? " מתאימות לדרך, השאלות "כמה שעות ? " ו"כמה זמן ? " מתאימות לזמן, והשאלות "כמה קילומטרים בשעה ? " ו"באיזו מהירות נסעה המכונית ? " מתאימות למהירות . חשוב שהתלמידים יבינו את המשמעות של כל אחד מהמושגים ואת הקשר ביניהם ויוכלו להביא דוגמאות כדי להמחישם . אפשר לבקש מהתלמידים להמציא סיפורים דומים העוסקים בזמן, במהירות ובדרך ולתאר את הנתונים המופיעים בסיפורים . מומלץ גם לערוך דיון בסוגי היחידות השונים : איזו יחידת אורך מצוינת בפעילות 2 ? ( ק"מ ) אילו יחידות אורך נוספות אתם מכירים ? ( מ"מ, ס"מ, דצ"מ, מטר ) איזו יחידת זמן מצוינת בפעילות 2 ? ( שעה ) אילו יחידות זמן נוספות אתם מכירים ? ( שנייה, דקה, יממה, שבוע, חודש, שנה ) . 52

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר