|
עמוד:14
ב . יחס מצומצם יחס כשבר ב פעילות 4 התלמידים מתרגלים את כתיבת היחס כשבר . כתיבה זו מאפשרת להם להיעזר בידע קודם של צמצום שברים כדי למצוא את היחס המצומצם בין שני גדלים ולהשוות ביניהם . ב פעילויות 5 ו- 6 עוסקים ביחס בהקשר של מידות דגלים . לרוב המדינות בעולם יש דגל בצורת מלבן, והיחס בין רוחבו של כל מלבן לאורכו הוא קבוע . ב פעילות 5 התלמידים מקבלים "טעימה" של רעיון הדמיון המתמטי . פעילות זו היא הכנה לפעילות 6 . בתחילת הפעילות כדאי לעודד שיח פתוח בכיתה לגבי אילו ציורים נראים דומים ולמה . בהמשך אפשר לכוון את התלמידים ולשאול איך צמצום יחסים שנלמד קודם יכול לעזור כאן . על פניו כל ציורי הדגלים "דומים" ( לכולם צורת מלבן המחולק ל- 3 מלבנים בצבעי ירוק, לבן וכתום ) , אך רק הדגלים ב סעיפים ב, ד ו- ו דומים במובן המתמטי לדגל שבתמונה העליונה . אם מוצאים את היחס המצומצם בין רוחב המלבן לאורך שלו בדגלים שבסעיפים ב, ד ו-ו, מגלים שהוא זהה ליחס המצומצם שבין רוחב המלבן לאורכו בדגל שבתמונה העליונה ( 3 : 2 ) . ב פעילות 6 התלמידים מציירים במחברות את הדגלים לפי היחסים הנתונים . אפשר להיעזר בספירת המשבצות או במדידות בסנטימטרים בעזרת סרגל . כרמז ל סעיף ג , כדאי להזכיר לתלמידים שסנטימטר אחד שווה לאורך של שתי משבצות במחברת . ב פעילות 7 התלמידים ממשיכים לתרגל את הנושא של יחס מצומצם . ב סעיף ג אפשר להציע לתלמידים להוסיף אותיות ליד החבילות, כדי שיהיה נוח לכתוב את הפתרונות . הינה הפתרונות לסעיף זה : ג . סדרו את השקיות האלה על המדפים וכתבו מה היחס המצומצם בכל השקיות שעל אותו המדף . 12 : 304 : 645 : 1215 : 3030 : 2030 : 30 36 : 1412 : 1521 : 125 : 812 : 1820 : 27 א ו, י, יבב, ט א, ה, ז, יאג, ד, ח ז ב ח ג ט ד י ה יא ו יב 3 : 11 : 1 2 : 23 : 5 14
|
|