עמוד:38

ב . חילוק שברים ב פעילויות 8 ו- 9 יש למצוא מספר הופכי למספר נתון, ויש הסבר בנוגע לדרך נוחה לעשות זאת : כדי למצוא מספר הופכי למספר נתון, אפשר לכתוב את המספר הנתון כשבר ולהחליף את המונה ואת המכנה זה בזה . אחרי פעילות 9 יש דיון , ובו שתי שאלות על שני מקרים מיוחדים במספרים הופכיים : • יש מספר חיובי שהמספר ההופכי לו שווה לו . איזה מספר ? דד יוןיון • יש מספר שאין לו מספר הופכי . איזה מספר ? • המספר ההופכי ל- 1 הוא 1 כי = # 1 1 1 . זהו המספר החיובי היחיד השווה למספר ההופכי לו . יש גם מספר שלילי כזה, ( 1 - ) , כי = - - # 1 1 1 ) ( ) ( . התלמידים אינם יודעים עדיין לכפול מספרים שליליים, ולכן השאלה הראשונה בדיון נוגעת למספרים חיוביים בלבד . • למספר 0 אין מספר הופכי כי אין מספר שאם כופלים אותו ב- 0 מקבלים 1 . כלומר אין פתרון למשוואה = # 1 0 . ב פעילות 10 מחלקים מספרים בשברים יסודיים ופותרים משוואות בשלבים . סעיפים א – ו מתמקדים בתרגילים שבהם המחולק הוא מספר שלם . בתרגילים כאלה קל יותר לראות את הקשר בין החילוק בשבר יסודי לכפל במספר ההופכי לו . ב סעיפים ז – ט פותרים גם תרגילים שבהם המחולק הוא שבר . את כל תרגילי החילוק ומשוואות הכפל בפעילות התלמידים יכולים לפתור בדרכים שכבר למדו . לדוגמה : סעיף א : : . 1 5 1 . פותרים את תרגיל החילוק = 15 3 2 . מתקבלת משוואת כפל : = # 3 15 סעיף ז : : . 13 5 5 1 . פותרים את תרגיל החילוק = 3 3 5 1 : 2 . מתקבלת משוואת כפל : = # 3 3 5 3 55 ז = # 3 5 : 1 5 א = # 3 3 15 5 38

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר