עמוד:37

ב . חילוק שברים מ"ר . בשלב הראשון התלמידים 1 16 ב סעיף ב יש למצוא את אורכי הצלעות של ריבוע ששטחו , כלומר 1 16 צריכים להבין שעליהם למצוא מספר שאם כופלים אותו בעצמו מתקבלת המכפלה . תלמידי כיתה ו עדיין לא מכירים את הפעולה שורש, 1 16 למעשה יש לחשב מהו השורש של . כלומר אורך כל צלע 1 14 1 4 אולם הם יודעים ש- = # 16 4 4 , ולכן הם יוכלו למצוא ש- = # 16 מטר, שהן 1 4 מטר . היקף הריבוע הוא סכום אורכי הצלעות, כלומר 4 פעמים 1 4 של הריבוע הוא 1 מטר . ב סעיף ג עוסקים בהיקף של מלבן : 3 4 מטר . 9 20 מ"ר, והאורך של שתיים מצלעותיו הוא ג . חני ציירה מלבן ששטחו מה אורכן של שתי הצלעות האחרות ? שטח של מלבן מתקבל על ידי הכפלת שני ממדיו, כלומר כדי למצוא את הממד החסר יש : . 9 320 34 5 : . אפשר לפתור תרגיל זה על ידי חילוק המונים וחילוק המכנים : = 9 320 4 לחלק : = מטר . 3 5 כלומר אורכן של שתי הצלעות האחרות הוא מספרים הופכיים ב פעילויות 5 – 7 התלמידים עוסקים בתרגילי כפל שהתוצאה שלהם 1 . מטרת רצף פעילויות זה היא לחשוף את התכונה של מספרים הופכיים עוד לפני שמגדירים אותם . ב פעילות 5 יש לפתור תרגילי כפל של מספרים הופכיים . ב סעיפים א – ג כופלים שברים שהמונה של אחד מהם הוא המכנה של האחר . ב סעיפים ד – ה כופלים מספר מעורב בשבר, ואם כותבים את המספר המעורב כשבר, מתקבלים תרגילים דומים לאלה שבסעיפים א – ג . ב סעיפים ו ו- ח כופלים שבר יסודי במספר שלם השווה למכנה של השבר ( בסעיף ח השבר המצומצם ) , וב סעיפים ז ו- ט יש שברים שאם מצמצמים אותם מתקבלים תרגילים דומים לאלה שבסעיפים א – ג . תלמידים שפתרו נכון את כל התרגילים יגלו שכל התוצאות שוות ל- 1 . בתשובה על השאלה "מה משותף לכל התרגילים ? " יענו רוב התלמידים שהתוצאה שווה ל- 1 , ויהיו תלמידים שאף יוסיפו ויכלילו בנוגע לקשר בין שני המספרים בכל תרגיל, כלומר יגידו שהמונה והמכנה מתחלפים . ב פעילות 6 מצופה מהתלמידים להתבונן שוב בתרגילים שבפעילות 1 , לנסות למצוא מה משותף להם ולכתוב בעצמם תרגילים מסוג זה . כדאי לכוון אותם בהתאם ליכולתם לכתוב בתרגילים גם מספרים שלמים ומספרים מעורבים . אחרי פעילויות אלה נתונה ההגדרה של מספרים הופכיים : זוג מספרים שהמכפלה שלהם היא 1 נקראים מספרים הופכיים . 37

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר