|
עמוד:69
א . כפל מספרים עשרוניים ב- 10 , ב- 100 וב- 1,000 ב פעילויות 13 ו- 14 חוזר הנושא של המרת מידות אורך – מטרים בדצימטרים וסנטימטרים במילימטרים . ההמרות הדרושות משמשת לתלמידים יישום של תרגילי כפל של מספרים עשרוניים ב- 10 . השימוש בטבלה בפעילות 14 נוח משום שהוא מציג את הקשר הכפלי הקבוע בין שתי יחידות המידה . כפל ב- 100 הפעילויות בחלק זה עוסקות בכפל מספרים עשרוניים ב- 100 בשתי הדרכים שנלמדו בכפל ב- 10 , וכן בדרך נוספת, המסתמכת על חוק הקיבוץ . יש לעודד את התלמידים לפתור תרגילים בעל פה, ולשם כך עליהם לשלוט גם בחוק הפילוג וגם בחוק הקיבוץ, אך הם אינם חייבים לדעת לנסח אותם באופן פורמלי . חוק הקיבוץ בכפל : = # # # # a b c a b c ) ( ) ( השימוש בכפל ב- 100 : = = # # # # # 10 10 10 10 a a a100 ) ( ) ( לדוגמה : = = = = # # # # # # 234 10 4 23 10 10 34 2 10 10 34 2 100 34 2 . ) . ( ) ( . . כפל ב- 10 נלמד קודם היתרון בשימוש בחוק הקיבוץ במקרה זה הוא בכך שכדי ללמד את הנושא החדש אפשר להשתמש בידע קודם ולהסתמך עליו . הצעה לפעילות פתיחה מציגים לתלמידים תרגילי כפל ב- 100 ומבקשים מהם להציע דרכים לפתור אותם . תרגילים לדוגמה : = 100 x 1 . 0 x 0 . 07 = 100 x 100 = 3 . 2 לאחר שהתלמידים פותרים את התרגילים, מבקשים מהם להסביר באילו דרכים השתמשו . הם יכולים להשתמש בידע שלהם בנוגע לכפל מספרים עשרוניים ב- 10 בכפל ב- 100 . ב פעילות 15 ( עם המורה ) מוצגות שלוש דרכים לפתור תרגילי כפל של מספרים עשרוניים ב- 100 בעזרת התרגיל # 100 302 0 . . שתי הדרכים הראשונות הן בעזרת טבלת המבנה העשרוני ובעזרת שברים ופילוג, שנלמדו בהקשר של כפל ב- 10 , והדרך השלישית מסתמכת על חוק הקיבוץ, כפי שהוסבר לעיל : ג . בעזרת שני תרגילי כפל : דד ר לר ל פפ תרו תרו לכפול ב- 100 זה כמו לכפול ב- 10 ושוב לכפול ב- 10 . 69
|
|