עמוד:68

א . כפל מספרים עשרוניים ב- 10 , ב- 100 וב- 1,000 התלמידים פותרים בדרך זו את אותו התרגיל שהודגם בהצגת הכלל של "הזזת" הנקודה ( במסגרת שלמעלה ) , ונוכחים לראות שמתקבלת אותה התוצאה : 9 . טובי פותרת תרגיל כפל של מספר עשרוני ב- 10 בדרך אחרת . א . עזרו לטובי לפתור את התרגיל = # 10 405 8 . : השלימו את התוצאות מעל התרגילים שהתקבלו מהפילוג ופתרו את התרגיל . כתבו את התוצאה כמספר עשרוני . כ ד י ל כ פ ול מ פ ר עשרו נ י ב 10 , א נ י נ ע ז רת בשברי וב פ ילוג . טובי . 5000 4 10 = + + = # # # # 10 10 10 8 10 405 8 ,1 4 + 8 5 + 1000,10 דד ר לר ל פפ תרו תרו = 2 : 3 עם המורה בב דד יקהיקה האם קיבלתם את התוצאה שהתקבלה למעלה ? 4 80 05 . 84 = 05 . 0 + 4 + 80 50 1,000 ב פעילות 10 התלמידים יכולים לבחור באיזו דרך לפתור משתי הדרכים שלמדו . אף שהדרך של "הזזת" הנקודה עשויה להיראות לתלמידים קצרה וקלה יותר, חשוב לעודד אותם לפתור חלק מהתרגילים בדרך של שברים ופילוג כדי לתרגל נושאים אלה . הם גם יכולים לנסות לפתור תרגיל בדרך אחת ולבדוק אותו בעזרת הדרך האחרת . הצעה לפעילות נוספת מתחו קו מכל מספר בתיבה הימנית אל המספר הגדול ממנו פי 10 בתיבה השמאלית . 57 27 . 5 7 . 52 7 . 52 7 . 520 27 . 5 07 . 52 527 . 0 570 527 בפעילות זו התלמידים יכולים להשתמש גם באומדן התוצאה ולא רק בחישוב של תוצאת התרגיל . ב פעילויות 11 ו- 12 התלמידים חוקרים את תכונות הכפל והחיבור במספרים עשרוניים . אפשר להציג להם לפני כן פעילות במספרים טבעיים : השלימו בכל תרגיל את סימן הפעולה ( + או x ) כך שתתקבל התוצאה הגדולה ביותר : = 10 . . . . . 420 = 10 . . . . . . . 1 = 10 . . . . . . . 12 במספרים טבעיים, למעט במקרה שאחד המספרים הוא 1 , בפעולת הכפל תתקבל תמיד התוצאה הגדולה ביותר . במספרים עשרוניים, לעומת זאת, אין הדבר תמיד כך, ואפשר לדון על הבדל זה עם התלמידים . 68

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר