עמוד:27

א . כפל שבר בשבר ב פעילות 4 מתחילים מתרגיל הכפל ונעזרים בציור הריבוע כדי למצוא את התוצאה . במהלך הפעילות יהיו תלמידים שיפתחו בעצמם שיטות למצוא את התוצאה גם בלי לסרטט את הקווים בפועל . אפשר לעזור לתלמידים להגיע להכללה כך : לאחר שהם פותרים את סעיפים א – ד , בקשו מהם לעצור ולתאר במילים כיצד יחלקו את הריבוע ב סעיף ה . לכמה חלקים יחלקו את הריבוע לאורך ? ( 4 או 5 ) לכמה חלקים יחלקו את הריבוע לרוחב ? ( 5 או 4 , בהתאמה ) כמה חלקים שווים יתקבלו ? מדוע ? ( יתקבלו 20 חלקים כי יהיו 5 שורות ו- 4 חלקים בשורה או 4 שורות ו- 5 חלקים בשורה ) . איך אפשר לדעת כמה מהחלקים יהיו צבועים ? פותרים ובודקים את התשובות . גם בסעיפים הבאים כדאי לבקש מהתלמידים לשער את התוצאה לפני שהם פותרים . ב דיו ן שבסוף הפעילות בוחנים את התרגיל שבדוגמה ומחפשים קשר בין המכנים של הגורמים למכנה של התוצאה ובין המונים של הגורמים למונה של התוצאה . חשוב לנסות להסביר את הקשר במילים ולבדוק אם הוא מתקיים גם בתרגילים האחרים . המסקנה של הדיון מופיעה בראש העמוד הבא ( עמוד 46 בספר לתלמיד ) . אפשר לכפול שני שברים כך : המונה של המכפלה הוא מכפלת המונים של הגורמים, והמכנה של המכפלה הוא מכפלת המכנים של הגורמים . 5 37 158 56 5 7 3 8 = # לדוגמה : ב פעילות 5 ובהמשך הפרק התלמידים פותרים תרגילי כפל שברים בלי לצייר ריבועים, בעזרת הכפלת המונים והמכנים, אולם כדאי לחזור מדי פעם אל ציורי הריבועים כדי להזכיר מדוע דרך זו נכונה . פפ יי ננ ת הבלשת הבלש עמוד 46 – ראו פירוט בסוף המדריך ( עמודים 141 - 150 ) . . בשתי הבעיות 7 10 ו- 1 4 ב פעילות 8 התלמידים פותרים בעיות מילוליות שבהן השברים הראשונות מתאים תרגיל כפל של שני השברים, אך במשמעויות שונות : חישוב שטח ב סעיף א ומציאת חלק מחלק ב סעיף ב . לבעיה ב סעיף ג מתאים תרגיל חיבור של שני השברים . חשוב לוודא שהתלמידים פותרים את תרגיל החיבור נכון ( בעזרת מכנה משותף ) ולא מנסים לחבר את המכנים ואת המונים בדומה לדרך הפתרון של תרגילי כפל . 27

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר