עמוד:62

א . כפל מספרים עשרוניים ב- 10 , ב- 100 וב- 1,000 ב פעילות 2 על התלמידים להמיר יחידות מידה שונות לסנטימטרים בהקשר של אורכים של בעלי חיים . מטרת הפעילות היא לתרגל הגדלה והקטנה פי 10 או פי 100 בהקשר המעניין את התלמידים . בפעילות זו לא די להמיר יחידות מידה, אלא יש צורך לאמוד את הגודל של המספרים, וחשוב לקיים דיון בכיתה בנושא זה . מומלץ להצטייד בסרט מדידה כדי להמחיש את אורכו של מטר, למדוד אורכים שונים בכיתה ולרשום אותם . זוהי פעילות פתוחה, שבה על התלמידים להציע בעלי חיים המתאימים לאורכים הנתונים . לצורך כך דרושה הבנה ואומדן של כל אורך נתון במציאות . כרמז נתון אורכו של כבש במציאות – 80 ס"מ, היכול לשמש לתלמידים נקודת התייחסות ולעזור להם לקבוע אם חיה מסוימת ארוכה או קצרה ממנו . לאחר כתיבת שמות החיות, התלמידים מתבקשים להמיר את כל האורכים לסנטימטרים . יש מקרים שבהם קל יותר להפוך קודם את המידה לסנטימטרים ורק לאחר מכן לחשוב על החיה המתאימה . לדוגמה, הטור השמאלי ביותר בטבלה : 170 מ"מ . יהיו ילדים שלאחר ההמרה ל- 17 ס"מ יבינו שמדובר בבעל חיים קצר יחסית, כמו לטאה או עכבר . לעומת זאת בחלק מהמקרים אין צורך לעשות קודם את ההמרה, כמו לדוגמה בנתון הארוך ביותר של 20 מטר, שלאחר המרה הוא 000 , 2 ס"מ, וקשה לתפוס מידה זו במציאות . למידת אורך זו יכול להתאים בעל חיים ענקי כמו לווייתן . כמו בפעילות 1 , גם כאן הכוונה היא שהתלמידים יעשו את ההמרות בדרך אינטואיטיבית, בלי תרגילים או חישובים פורמליים, אלא על ידי שימוש בקשרים בין יחידות המידה השונות . הינה הפתרון של השורה התחתונה בטבלה : 2 . בטבלה נתונים האורכים של שישה בעלי חיים . השלימו בטבלה שמות של בעלי חיים היכולים להתאים לאורכים הנתונים והמירו את האורכים לסנטימטרים . 170 מ״מ 5 . 1 מ׳ 3 מ״מ 3 . 0 מ׳ 20 מ׳ 15 מ״מ בעל החיים אורך בס״מ 5 . 1 30 2,000150 3 . 0 17 המבנה העשרוני – חזרה הפעילויות בחלק זה משמשות לחזרה על נושא המבנה העשרוני, שהבנתו הכרחית ללימוד של כפל וחילוק מספרים עשרוניים בכלל וכפל וחילוק ב- 10 , ב- 100 וב- 000 , 1 בפרט . הנושאים שחוזרים עליהם בפעילויות אלה הם המבנה העשרוני של המספר, כתיבת מספרים עשרוניים בטבלת המבנה העשרוני, ערך הספרה במספר ופילוג המספר על פי המבנה העשרוני . 62

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר