|
עמוד:92
ג . כפל מספרים עשרוניים ב פעילות 14 התלמידים יכולים למצוא את המספר החסר באי-שוויון בדרך של נסייה וטעייה . הינה הפתרון של הפעילות : 14 . השלימו את המספר השלם הקטן ביותר האפשרי בכל אי-שוויון . גבא 4411 8 > 8 . 0 # 2 > 6 . 0 # 1 > 3 . 0 # כדאי לבקש מהתלמידים הסברים לדרך הפעולה שלהם . גם פתרונות על סמך נסייה וטעייה מבוססים על שיקולים כלשהם . למשל, הנימוק שלהם להשלמת המספר 11 ב סעיף ג יכול להיות כזה : = # 8 8 0 10 . , ולכן המספר השלם הקטן ביותר המתאים הוא 11 . ל פעילות 15 יש שני היבטים חשובים : חיזוק משמעות הכפל במספרים עשרוניים ופיתוח תובנת מספרים בתחום של כפל מספרים עשרוניים . הדגש הוא על פתירת תרגיל חדש על סמך פתרון נתון של תרגיל דומה . 15 . פתרו את התרגילים בעזרת התרגיל הפתור הזה : = # 75 5 25 23 0 . . . גבא 52 . 5 98 . 5 75 . 30 = 25 # 23 . 1 = 26 # 23 . 0 = 24 # 23 . 0 כדי לפתור כל אחד משלושת התרגילים, על התלמידים לדעת מה ההבדל ביניהם ובין התרגיל הפתור הנתון . בתרגיל ב סעיף א הגורם השלם קטן ב- 1 מזה שבתרגיל הנתון . לפיכך הגורם העשרוני, 23 . 0 , חוזר פעם אחת פחות מכפי שהוא חוזר בתרגיל הנתון, ולכן תוצאת התרגיל ב סעיף א קטנה ב- 23 . 0 מתוצאת התרגיל הנתון ( 52 . 5 = 23 . 0 – 75 . 5 ) . באופן דומה, תוצאת התרגיל ב סעיף ב גדולה ב- 23 . 0 מתוצאת התרגיל הנתון ( 98 . 5 = 23 . 0 + 75 . 5 ) . בתרגיל ב סעיף ג הגורם העשרוני גדול ב- 1 מזה שבתרגיל הנתון . לפיכך הגורם השלם, 25 , חוזר פעם אחת יותר מכפי שהוא חוזר בתרגיל הנתון, ולכן תוצאת התרגיל ב סעיף ג גדולה ב- 25 מתוצאת התרגיל הנתון ( 75 . 30 = 25 + 75 . 5 ) . ב דיון שבסוף פעילות 16 התלמידים מגיעים לכמה מסקנות . • בכל סעיף יש שני אי-שוויונות . במה הם דומים ובמה הם שונים ? דד יוןיון • כשכופלים מספר נתון במספר גדול מ- 1 , האם התוצאה גדולה מהמספר הנתון או קטנה ממנו ? • כשכופלים מספר נתון במספר קטן מ- 1 , האם התוצאה גדולה מהמספר הנתון או קטנה ממנו ? 92
|
|