|
עמוד:90
ג . כפל מספרים עשרוניים הינה הפתרון של הפעילות : 8 . כדי לפתור תרגיל כפל במספרים עשרוניים, אפשר להיעזר בתרגיל עזר במספרים שלמים . תרגיל : = # 12 04 0 . תרגיל עזר : = # 12 484 « השלימו . בתרגיל העזר הוגדל הגורם 04 . 0 פי , והגורם 12 לא השתנה . לכן המכפלה שהתקבלה בתרגיל העזר, 48 , גדולה פי ממכפלת הגורמים המקוריים . אם מקטינים אותה פי , מקבלים את תוצאת התרגיל המקורי . « כתבו את התוצאה בתרגיל שלמעלה . 48 . 0 100 100 100 דד רך לרך ל פפ תרוןתרון יש תלמידים שעוזר להם מאוד לעבור את תהליך החשיבה הזה כשהם כותבים את הפעולות הנדרשות בין התרגיל הנתון לתרגיל העזר, כפי שמופיע בדוגמה שב פעילות 9 : = # 3 4 3 . 2 . 10 102 10 : 10 תרגיל עזר דד וגוג ממ הה = 3 34 בפעילות זו תרגיל העזר כתוב מתחת לתרגיל המקורי, ואפשר לצייר את הקשתות ולכתוב את הפעולות המתאימות לידן כדי להקל בחישובים . ב פעילות 10 התלמידים מתבקשים לבחור בדרך הנוחה להם לפתור תרגילים, מתוך שלוש הדרכים שלמדו : בעזרת שברים, בעזרת טבלת המבנה העשרוני או בעזרת תרגיל עזר במספרים שלמים . אפשר לבחור תרגיל ולפתור אותו יחד עם התלמידים בכל אחת משלוש הדרכים . ב פעילות 11 אפשר לבקש מהתלמידים לשער קודם, בלי לחשב עד הסוף, לאיזה חדר יש שטח גדול יותר, ורק אחר כך לבדוק את תשובותיהם בעזרת תרגילים מתאימים . ב פעילות 12 נתונה בעיה מילולית שכדי לפתור אותה על התלמידים להשתמש בטבלה שיש בה קשרים משני סוגים : קשר בין מספר החבילות למשקל החבילות וקשר בין מספר החבילות למחיר החבילות . השלמת הטבלה משמשת לתלמידים תרגול של כפל במספרים עשרוניים . אפשר להשלים את הטבלה גם על סמך קשרים בין המספרים בטורים, לדוגמה בטור של 4 חבילות אפשר לקבל את המשקל ואת המחיר של הפסטה על ידי הכפלת המספרים בטור של 2 חבילות ב- 2 . התלמידים יכולים להיעזר בטבלה גם כדי לפתור את הבעיות בהמשך הפעילות . 90
|
|